Sök:

Med fokus på algebra och ekvationer

Attityder och lösningsstrategier på gymnasiets studieförberedande program


Vår studie bygger på  fokusgruppintervjuer gjorda med elever vilka går första året på gymnasiet på studieförberedande program. Vi har riktat in oss på området ekvationer och algebra. Där har vi undersökt dels vilka lösningsstrategier  elever  föredrar och vilka svårigheter som är vanliga, och dels vilka attityder  elever har kring detta område  samt  vad som orsakar dessa. Intervjuerna spelades in och transkriberades därefter. I analysen använde vi oss av en vidgad definition av ordet lösningsstrategier som innefattar både vilka matematiska modeller och strategier som eleverna använder samt hur de går tillväga när de kör fast på en uppgift. Elevernas attityder kategoriserades utifrån en modell  tagen  från en tidigare gjord studie om elevattityder till just matematik. Våra resultat visar att elever föredrar naturliga tal som svar, att de ser algebraiska uttryck som kan förenklas vidare som ofullständiga samt att deras matematiska språk har vissa brister. Det framkommer att elevers attityder till ekvationer och algebra är föränderliga och att eleverna i första hand uppger att det är läraren som har betydelse för detta, men att det egentligen finns fler orsaker som påverkar. Elever med mer erfarenhet av algebra och ekvationer ger  ett säkrare intryck i diskussioner på detta område och uppger att de har en högre upplevd kompetens. Med anledning av detta föreslår vi en utvidgning av  arbetets ursprungliga attityddefinition, där även erfarenheter ingår.

Författare

Maria Ingelman-Sundberg Inger Wingård

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..