Sök:

Marknadsföring på recept

Läkemedelsmarknadsföring ur ett moraliskt perspektiv


Syfte: Det övergripande syftet med denna uppsats är att ur ett moraliskt perspektiv ge  en vidare och mer ingående förståelse för marknadsföringen av läkemedel samt  att utforska om det finns anledning att skilja mellan reklam och information i läkemedelsbranschen.Metod: Problemet i denna studie belyses via en kvalitativ ansats. De metoder som använts  för datainsamlingen har varit semistrukturerade intervjuer med representanter  från Läkemedelsindustriföreningen samt observationer av annonser i Läkartidningen  och reklamfilmer på TV4. I arbetet har det använts en egenframställd  mall för att koda och sammanställa datamaterialet från reklamobservationerna.  Det empiriska materialet från både intervjuer och observationer har sedan  analyserats via kontraproduktivitetsteorin samt en modell för etisk revision.Resultat: Marknadsföring av läkemedel bedöms av författarna till denna studie vara en  moraliskt rättfärdigad handling. En av anledningarna till detta är att läkemedelsföretagen  genom sin forskning bidrar till ett ökat välbefinnande för samhällets  medborgare. Forskningen finansieras till viss del av försäljningsintäkter, vilka i  sin tur har större chans att öka då marknadsföring bedrivs. En annan anledning är  att företagen genom sin marknadsföring tar sitt ansvar vad gäller informationsspridning  om läkemedlen och resultatet i undersökningen visar att företagen uppvisar  en ärlighet i marknadsföringen. Då ärlighet kopplas samman med trovärdighet  och hänsyn tas till den informationstillgång som marknadsföringen erbjuder,  visar även detta på ett moraliskt rättfärdigat agerande. Vid utförandet av annonser  för receptbelagda läkemedel visade det sig att mer resurser läggs på att  skapa en informativ reklam än vad det görs vid utformandet av reklam för de receptfria  läkemedlen. I den marknadsföring som bedrivs för receptfria läkemedel  skulle en mer informativ och saklig marknadsföring öka företagens moraliska  anseende.

Författare

Jenny Elffors Athena Johannessen

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..