Marknadsföring på recept
Läkemedelsmarknadsföring ur ett moraliskt perspektiv
AdvertisingEthical reviewInformationMarketingPharmaceuticalsMoralThe Theory of Counter ProductivityEtisk revisionInformationKontraproduktivitetsteorinLäkemedelMarknadsföringMoralReklam
Syfte: Det övergripande syftet med denna uppsats är att ur ett moraliskt perspektiv ge en vidare och mer ingående förståelse för marknadsföringen av läkemedel samt att utforska om det finns anledning att skilja mellan reklam och information i läkemedelsbranschen.Metod: Problemet i denna studie belyses via en kvalitativ ansats. De metoder som använts för datainsamlingen har varit semistrukturerade intervjuer med representanter från Läkemedelsindustriföreningen samt observationer av annonser i Läkartidningen och reklamfilmer på TV4. I arbetet har det använts en egenframställd mall för att koda och sammanställa datamaterialet från reklamobservationerna. Det empiriska materialet från både intervjuer och observationer har sedan analyserats via kontraproduktivitetsteorin samt en modell för etisk revision.Resultat: Marknadsföring av läkemedel bedöms av författarna till denna studie vara en moraliskt rättfärdigad handling. En av anledningarna till detta är att läkemedelsföretagen genom sin forskning bidrar till ett ökat välbefinnande för samhällets medborgare. Forskningen finansieras till viss del av försäljningsintäkter, vilka i sin tur har större chans att öka då marknadsföring bedrivs. En annan anledning är att företagen genom sin marknadsföring tar sitt ansvar vad gäller informationsspridning om läkemedlen och resultatet i undersökningen visar att företagen uppvisar en ärlighet i marknadsföringen. Då ärlighet kopplas samman med trovärdighet och hänsyn tas till den informationstillgång som marknadsföringen erbjuder, visar även detta på ett moraliskt rättfärdigat agerande. Vid utförandet av annonser för receptbelagda läkemedel visade det sig att mer resurser läggs på att skapa en informativ reklam än vad det görs vid utformandet av reklam för de receptfria läkemedlen. I den marknadsföring som bedrivs för receptfria läkemedel skulle en mer informativ och saklig marknadsföring öka företagens moraliska anseende.