Marknadsföring av miljövänliga produkter på internet
Miljöinriktad marknadsföringMiljövänliga produkterInternet som kommunkationsverktygGreen marketingEnvironmentally friendly productsInternet as a communication tool
Individer i samhället bär ansvaret för att bevara en hållbar konsumtion och göra bättre val som
främjar naturens resurser. Detta kan fördelaktigt nås genom köp av produkter som är bättre för
miljön. Det är dock viktigt att företagen som säljer dessa, tydliggör de miljömässiga
budskapen till kunderna. Att marknadsföra varor på internet kan anses vara effektivt för att nå
ut till en stor mängd. En låg reklameffektivitet kan dock påverka verksamhetens
försäljningsintäkter och företaget bör därför beakta hur digital marknadsföring kan användas
på ett effektivt sätt.
Utifrån tidigare forskning har brister identifierats, gällande avgörande aspekter i samband
med marknadsföring av miljövänliga produkter på internet. Studien syftar således till att
besvara och öka förståelsen kring vilka marknadsföringsaspekter som kan vara avgörande, när
ett företag marknadsför sina miljövänliga produkter med internet som
kommunikationsverktyg. Genom en kvalitativ metod har en fallstudie genomförts på ett
svenskt företag som säljer miljövänliga shoppingkassar, vilka marknadsförs genom internet.
Två semistrukturerade intervjuer har utförts med företagets grundare, vilket utgör studiens
empiriska material. Med utgångspunkt från befintliga teorier om bland annat miljövänliga
produkter, miljöinriktad marknadsföring samt internet som kommunikationsverktyg, har det
sammanställda intervjumaterialet sedan analyserats.
Utifrån studiens analys har fem avgörande marknadsföringsaspekter med anknytning till
miljövänliga produkter på internet, identifierats. Resultaten visar att en hemsida spelar en
avgörande roll när företaget har svårt att marknadsföra sina miljövänliga produkter på andra
elektroniska sätt. Likaså utgör en inriktning på specifika målgrupper med en
miljömedvetenhet eller andra köpbeteenden i åtanke, en avgörande aspekt. Resultaten visar
även att företaget bör använda ett lättsamt, sanningsenligt och varierat budskap vid
marknadsföring av varor som kännetecknar en miljöförbättring av befintliga produkter.
Slutligen utgör förhållandet till miljökrav och regler som framhävs på internet, en avgörande
marknadsföringsaspekt.
Studien har bidragit till en ökad förståelse kring avgörande marknadsföringsaspekter i
samband med miljövänliga produkter på internet. Vidare forskning bör förslagsvis studera
liknande företag, för att göra en jämförelse av resultaten.