Sök:

Människors beteende vid övergångsställen 14 år efter Zebralagens införande

En studie om förares och fotgängares agerande vid obevakade övergångsställen i Tyresö kommun


Många gående skadas eller dör i trafiken varje år. En stor del av olyckorna inträffarvid övergångsställen, flest olyckor sker vid obevakade övergångsställen. Nollvisionenär ett långsiktigt mål att ingen människa ska behöva skadas eller dö itrafiken. Somett ytterligare steg mot  nollvisionen infördes år 2000 den så kallade?Zebralagen?, en lag som innebär att fordonsförare har väjningsplikt gentemotgående. Eftersom denna lag är aktuell i samhällsdebatten har vi valt attstudera hur lagen efterlevs i praktiken detta genom att observera fyra olikatyper av övergångsställen vid sammanlagt 14 olika tillfällen och olika tider pådygnet (vardagar mellan 6-20). För att kunna jämföra observationerna medförares och fotgängares påstådda agerande har även 100 stycken enkäter delatsut och sammanställts. Utifrån dessa studier och sammanställningar har vi kommitfram till resultatet att människor upplever sig själva vara betydligt meruppmärksam och skötsamma i trafiken än vad de egentligen är och även attutformningen på övergångsstället har stor påverkan på fordonsförarna men ingenalls på fotgängarna.

Författare

Kristina Elmström Eurén Johanna Stjernström

Lärosäte och institution

KTH/Byggteknik och design

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..