Sök:

?Man vill ju leva som man lär?

Fysioterapeutstudenters motiv och hinder till fysisk aktivitet och vad som påverkar detta


Människan är skapad för ett liv i rörelse och i dagens samhälle rekommenderas regelbunden fysisk aktivitet. Upplevda motiv och hinder till fysisk aktivitet påverkas av den livssituation man befinner sig i. Fysisk aktivitet upplevs betydelsefullt av fysioterapeutstudenter och majoriteten utför fysisk aktivitet regelbundet. Studiens syfte var att undersöka fysioterapeutstudenters upplevda motiv och hinder till fysisk aktivitet och om dessa påverkats av de fysioterapeutiska kunskaper som erhållits med utbildningen. Förfrågan om medverkande skickades ut via mail och sociala medier. Semistrukturerade intervjuer genomfördes och datainsamlingens material bearbetades genom en kvalitativ innehållsanalys. Sex fysioterapeutstudenter medverkade i studien. Tre teman som besvarade studiens syfte samt åtta kategorier utvecklades. Det första temat ?Studenternas vardag och omgivningens påverkan? beskriver hur umgängeskretsen, väderförhållandena, tid och tillgång till träningsanläggning påverkar utförandet av fysisk aktivitet. Det andra temat ?Tillfredsställelse av träningsresultat och dess ofrivilliga hinder? belyser hur känslan av välmående, vara i form, förbättra träningsresultat och skador och sjukdomar inverkar på utförandet av fysisk aktivitet. Det tredje temat ?Fysioterapeutiska tankar? beskriver hur fysioterapeuternas nya kunskapsinsikter inspirerar och studenternas vilja att leva upp till de förväntningar som upplevs finnas på yrkesrollen. De hinder till fysisk aktivitet som framkom hos studenterna var faktorer i deras vardag och omgivning samt kroppsliga begränsningar. De motiv som upplevdes i samband med fysisk aktivitet var att se resultat av sin träning, få en känsla av välmående, uppleva gemenskap samt leva upp till sin framtida yrkesroll.

Författare

Kristin Carlson Elsa Seppä

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..