Sök:

Man ska ha någonting att göra hemma också inte bara fritid ? elevers tankar och pedagogers avsikter med läxor.

En jämförande studie om hur läxor uppfattas ur barnperspektiv och barns perspektiv


Syftet med vår studie är att få en bild av hur elever från år 3 och år 4 uppfattar läxor och pedagogernas avsikter med dessa. Vi har utfört en kvalitativ undersökning där vi intervjuade både pedagoger och elever för att kunna göra en jämförelse mellan deras uppfattningar om läxor. Frågorna vi ställde var helhetsorienterade och höll sig inom samma tema men det har hela tiden funnits utrymme för inflikade frågor under samtalets gång. Enligt pedagogerna och eleverna är läxan en uppgift som görs utanför skolan men som är knuten till skolarbetet. Pedagogerna anser att läxan är till för repetition, färdighetsträning och att öva att ta ansvar. Eleverna menar att läxan är till för att pedagogerna ska veta vad de klarar av, och att de ska lära sig något.

Författare

Madeleine Bång Christina Cappelli Gonzalez

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Stockholms universitet/Stockholms universitetInstitutionen för barn- och ungdomsvetenskap

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..