Sök:

"Man får inte bara ett nej!"

En studie om pedagogers förhållningssätt angående barns delaktighet och inflytande i förskolan.


Denna studie syftar till att undersöka de konsekvenser förskolläraresförhållningssätt kring barns delaktighet och inflytande kan medföra för barnen iförskoleverksamheten. Läroplanen för förskolan benämner barns delaktighet ochinflytande som något som ska genomsyra verksamheten tillsammans medsamhällets demokratiska värderingar (Skolverket, 2010). Då läroplanen endastutgår från strävansmål utan konkreta anvisningar för hur dessa aspekter skaintegreras i verksamheten är det pedagogernas tolkning och förhållningssätt kringämnet som styr. Detta gör att pedagogens förhållningssätt får en viktig roll iverksamheten och är således både intressant och viktig att undersöka ochreflektera kring. Undersökningen utgår från en kvalitativ metod och bygger påobservationer samt ett eftersamtal med pedagogerna på den aktuella avdelningen.Som teoretisk utgångspunkt använder vi oss av det sociokulturella- ochrelationella perspektivet, då vi granskar samspelen och relationerna mellanpedagog och barn. Resultatet visar att pedagogerna i vår studie var väl medvetnaom sitt eget förhållningssätt kring barns delaktighet och inflytande, samt att dearbetade aktivt med dessa frågor. Något som framkom i analysarbetet, som visedan för en diskussion kring, var att delaktighet och inflytande är något sompedagogerna kan ge och som barnen kan få. Detta ledde oss in i en diskussionkring pedagogers makt och hur denna tar sig i uttryck.

Författare

Emilie Strömbäck My Räty

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..