Målstyrning i offentlig verksamhet - En studie av de anställdas upplevelser och deras delaktighet i målstyrning på Skatteverkets Blekingekontor / Result control in the public sector ? A case study of the experiences of the employees regarding their partic
FöretagsekonomiBusiness administration - management controlMålstyrningMålOffentlig verksamhetKommunikation
Sammanfattning
Titel: Målstyrning i offentlig verksamhet ? En studie av de anställdas
upplevelser och deras delaktighet i målstyrning på Skatteverkets Blekingekontor.
Författare: Annika Abrahamsson, Angelica Bernström och Jonna Gustafsson
Handledare: Eva Lövstål
Institution: Blekinge Tekniska Högskola
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi 15 hp
Syfte: Syftet med studien är att beskriva och försöka identifiera vad det får
för konsekvenser på lokal nivå att en målstyrd offentlig verksamhet samtidigt
är en hierarkiskt uppbyggd organisation där besluten fattas på en högre nivå.
Det vi främst behandlar i vår studie är hur målen och målstyrningen upplevs av
de anställda och vad det är som påverkar att de ska känna sig delaktiga.
Metod: Studien genomfördes på Skatteverkets Blekingekontor med hjälp av tre
kvalitativa intervjuer med en chef och två informatörer. Vi genomförde även en
kvantitativ enkätundersökning bland de anställda. Detta för att få ett bra
underlag till att besvara vår frågeställning.
Slutsatser: Vår studie visar att konsekvensen av att Skatteverket är en
målstyrd verksamhet där målen sätts högt i hierarkin blir att de anställda på
lokala kontor upplever en begränsad delaktighet när målen sätts. De anställda
upplever dock till viss del att de är delaktiga i att utforma sin egen
arbetssituation, trots att de lokala målen tilldelas dem. Vi gör även
tolkningen att kommunikation kring mål är en bidragande faktor till hur
meningsfulla målen anses vara. Samtidigt leder kommunikation vanligtvis till
att de anställda upplever en högre grad av delaktighet på sin arbetsplats.