Sök:

Lönesättande samtal

samspelet mellan medarbetare och ledare


Bakgrunden till studien är mina egna tankar om hur de lönesättande samtalen inom arbetslivet egentligen fungerar nu när de har blivit alltmer vanliga på arbetsplatserna. Syftet med studien är dels att undersöka hur kommunikationen hanteras och upplevs under ett lönesättande samtal av medarbetare respektive ledare dels att utveckla kunskapen om vilken betydelse kommunikationens påverkan har för samspelet under det lönesättande samtalet. Studiens forskningsfråga har varit hur medarbetarna och ledarna upplever samspelet under samtalet, varför den sociokulturella teorin har använts tillsammans med andra kommunikativa begrepp och teorier. Studien har av den anledningen haft en fenomenologisk ansats för att få fram respondenternas subjektiva upplevelser av samspelet under det lönesättande samtalet. Som metod användes en öppen intervju med en frågeguide som innehåll ett antal olika teman som de olika respondenterna själva fick resonera kring. De olika temana var verbal kommunikation, icke-verbal kommunikation, feedback, bemötande och känslor. Resultatet visade att det fanns ett samspel men också att det är viktigt att det finns utarbetade begrepp som underlättar samtalen och samspelet. The backgrounds of this study are my own thoughts on how the salary negotiation discussions in the workplace really work because they now have become common in the workplace. The purpose of this study is to investigate how communication is handled during a salary negotiation discussion, for both employees and managers and to develop awareness of the importance of communication influence on the interaction in the salary negotiation discussion. The research question has been how employees and managers perceive the interactions during the conversation, so the socio-cultural theory has been used together with other communication concepts and theories. The study had a phenomenological approach to obtain the respondents? subjective experiences of the interaction in the salary negotiation discussions. The method which was used was an open interview with an interview guide which contained a number of different themes that the respondents had to relate to. The different themes were verbal communication, nonverbal communication, feedback, greeting and feelings. The results showed that there was an interaction, but also that it is important to have developed concepts that facilitate conversations and interactions.

Författare

Camilla Hallberg

Lärosäte och institution

Sektionen för management

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..