Sök:

Litteratursamtal i undervisningen

En studie om litteratursamtalets konsekvenser


Barn la?r sig av varandra genom att interagera och kommunicera. Mening och fo?rsta?else skapas vid samtalande och lyssnande utifra?n det som la?sts eller skrivits. Litteratursamtal inneba?r samtal om sko?nlittera?ra texter, da?r eleverna genom arbetssa?ttet fa?r mo?jlighet att arbeta tillsammans och reflektera o?ver det la?sta. Syftet med litteraturstudien var att underso?ka litteratursamtal genomfo?rd i den svenska skolan genom att kartla?gga dess konsekvenser. En del tidigare nationell forskning har visat avsaknad och begra?nsning av arbetssa?ttet. Da? internationell forskning visat att litteratursamtal har stor betydelse fo?r elevernas fo?rsta?else av det la?sta, ansa?g vi det relevant att fo?rdjupa oss mer i vad nationell forskning kommit fram till om a?mnet. Metoden som anva?ndes var en systematisk litteraturstudie da?r a?tta vetenskapliga artiklar analyserades. Utifra?n studiernas resultat utformades fyra kategorier: o?kad fo?rsta?else, sto?d fo?r spra?kutvecklingen, intresse och engagemang samt kritiska punkter. I resultatet framkom det att eleverna genom litteratursamtalen utvecklade sin fo?rsta?else pa? olika sa?tt. Vidare gav samtalen mo?jlighet till spra?kutveckling genom utveckling av begrepp, la?sning samt verbal fo?rma?ga. Dessutom synliggjordes intresse och engagemang hos eleverna under samtalen. Samtidigt framfo?rdes a?ven ett par kritiska punkter som a?r viktiga att ha i a?tanke vid arbete med litteratursamtal. Framtida forskning om litteratursamtal bo?r fokusera pa? hur olika arbetsuppla?gg pa?verkar utfallet. Dessutom finns det a?ven behov av mer kvantitativ forskning inom omra?det fo?r att kunna faststa?lla mer sa?ker kunskap. 

Författare

Sandra Svanström Johanna Stenberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..