Sök:

Litteracitet i förskolan

en studie om lärandemiljöns
betydelse för läs- och skrivinlärning i förskolan


Syftet med studien var att utveckla kunskap om hur pedagogerna skapar lärandetillfällen för barn att erövra litteracitet i förskolan. Syftet var också att synliggöra och jämföra två olika lärandemiljöer, den ena är utformad med stöd av förskolepedagogiken och den andra i kombination med denna och Tragetons metod ?Att skriva sig till läsning?. I bakgrunden åskådliggjorde vi hur förskolans olika styrdokument sett ut historiskt och hur den grundläggande läs- och skrivinlärningen förändrats fram till i dag. Denna kvalitativa studie baserades på intervjuer med fyra förskollärare ur de två olika undersökningsgrupperna. Dessutom intervjuades åtta barn från de olika lärandemiljöerna för att framhålla barnens syn och uppfattning på erövrandet av litteracitet. Resultatet visar en viss skillnad mellan de två olika lärandemiljöerna när det gäller förskollärarnas uppfattning och medvetenhet om läs- och skrivinlärning. En tydlig skillnad i hur pedagogerna i de olika miljöerna skapar möjligheter för barnens erövrande av litteracitet är en slutsats som framkommer. Dessutom visar resultatet olikheter i barnens syn på sin egen läs- och skrivprocess men alla barnen i studien visar intresse att vilja lära sig att skriva och läsa.

Författare

Kristina Vesterberg Helena Wennström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..