Sök:

Likes, tweets och kommentarer

Om tre morgonradioprograms närvaro i sociala medier


Detta examensarbete handlar om hur närvaron på sociala medier ser ut för svenska morgonprogram på radio. Hur mycket interagerar de med sina lyssnare? Studien är till för att delvis ge radiokanalerna en medvetenhet om hur de arbetar, men också att lära att det inte bara är att skriva några inlägg ibland utan att det krävs en strategi för att vinna hem sina lyssnare. Undersökningen görs genom insamling av data från sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram som därefter jämförs i diagram. Med en utgångspunkt i Shannon och Weavers kommunikationsmodell som idag har utvecklats till en tvåvägskommunikation tittar författarna närmre på hur morgonprogrammen interagerar med sin publik. Resultatet visar att programmen arbetar olika och att flest inlägg inte behöver innebära flest likes. De kommersiella kanalerna saknar ännu en strategi för sitt arbete på sociala medier. Det blir också märkbart när det jämförs med Sveriges radio som är mer måna om att svara kommentarerna på de olika medierna och skapa dialog, vilket är det en tvåvägskommunikation ändå handlar om.

Författare

Maja Johnsson Alexander Weimar

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..