Sök:

?Leksakerna ska ligga på hyllan!?

En studie kring barns och pedagogers syn på barns medhavda leksaker i förskolan


Syftet med denna studie har varit att undersöka hur pedagoger från en förskola förhåller sig till barns eventuella intresse att ta med sig leksaker hemifrån, samt undersöka vilka aspekter som ligger till grund för pedagogernas förhållningssätt i ämnet. Intentionerna har även varit att ta del av barnens tankar; Är de intresserade av att ta med sig leksaker hemifrån till förskolan och tillåts de i sådana fall att göra det? Genom kvalitativa intervjuer som metod har jag i min studie strävat efter att uppfylla syfte och frågeställningar. Resultatet utifrån intervjuerna visar att barnen har ett intresse av att ta med sig lekföremål hemifrån till förskolan. Sex av åtta barn uttrycker att de får ta med sig mjukisdjur, tre av dem uttalar även att de får ta med sig vissa andra leksaker. Oro kring att lekföremålen ska tappas bort, gå sönder eller att avundsjuka ska uppstå, är några av de negativa faktorer pedagogerna framhäver. Deras intentioner tyder även på att det finns ett visst motstånd mot våldsrelaterade leksaker. Positiva synvinklar som framförs är att det fungerar bra när barnen leker med mjukisdjur samt att det kan vara en trygghet för dem att ha med sig ett föremål hemifrån.

Författare

Ida Herlin Fredriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..