Lekinspirerande innemiljö i förskolan och barns delaktighet i denna
Baumann, L & Unander-Scharin, M-J (2010) Lekinspirerande innemljö i förskolan och barns delaktighet i denna - En studie om pedagogers tankar kring innemiljön och dess inverkan på barns lek
Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskola
Examensarbetet behandlar innemiljöns betydelse för att inspirera barns lek i förskolan. Syftet med undersökningen är att synliggöra pedagogernas tankar om miljöns betydelse samt att se hur barn leker i denna miljö. De frågeställningar vi har utgått ifrån är följande:
Hur tänker pedagoger kring miljön i förskolan? Hur påverkas barns lek av miljöns utformning? Hur delaktiga är barnen i utformningen av miljön?
Metoderna som använts för att besvara ovanstående frågor har varit kvalitativa intervjuer med pedagoger på två olika förskolor, samt ostrukturerade observationer av barns lek i utvalda rum på dessa. De teoretiska utgångspunkterna har varit forskning kring leken, demokrati och delaktighet i förskolan.
Resultatet visar att miljön inbjuder till ensamlek. Det påvisar även att barn behöver ett stöd av pedagogen för att utveckla leken i förskolemiljön. Pedagogerna upplever att miljön har stor betydelse för hur barns lek stärks. Barns delaktighet i innemiljöns utformning behöver tydliggöras och utvecklas. Vår slutsats är att miljö, barn och pedagoger måste samspela för att leken ska kunna blomstra och utvecklas.
Nyckelord: Miljö, lek, samspel, inspiration, delaktighet