Sök:

Lek på kartan

strategisk lokalisering av lekplatser med exempel i Landskrona


Syftet med detta arbete är att ge förslag på några generella principer för strategisk lokalisering av lekplatser. Principerna ska ligga till grund för en studie i Landskrona där ett åtgärdsförslag för lokaliseringen av lekplatser ges. Genom litteraturstudier undersöks vilka faktorer i den fysiska miljön som kan påverka behov och användning av lekplatser. De faktorer som enligt studien kan påverka behovet av lekplatser är hur trafi kerat ett område är, vilken tillgång till natur som fi nns, samt hur många barn det bor i området. De faktorer som påverkar användningen av en lekplats är hur den ligger i förhållandet till vägar, grönområden och bebyggelse. I arbetet tas några lokaliseringsprinciper fram för att beskriva hur dessa faktorer kan mätas. Mätningen görs för att bedöma hur många lekplatser som behövs samt vilken placering som kan gynna deras användning. Bedömningen av hur många lekplatser som behövs görs genom att mäta förhållandet mellan antalet barn och områdestyp. Bedömningen av lekplatsernas placering görs genom ett värderingschema där placeringen poängsätts utifrån sitt förhållande till de olika faktorerna som påverkar användningen. Genom en studie i Landskrona prövas lokaliseringsprinciperna och ett åtgärdsförslag för lokaliseringen av lekplatser ges. En jämförelse mellan hur många lekplatser som behövs enligt mätningen, och antalet lekplatser som finns idag ger en anvisning om vilka områden som har överskott respektive underskott på lekplatser. I åtgärdsförslaget rekommenderas sedan vilka lekplatser som bör avvecklas samt var nya lekplatser kan placeras. Förslag ges också på lekplatser som bör utvecklas för att skapa större variation mellan lekplatserna. I slutreflektionen diskuteras bland annat resultatet av åtgärdsförslaget utifrån en intervju med parkpersonal från Landskrona stad. Utöver en teoretisk bedömning av lokaliseringsprinciperna är det viktigt att förslaget kopplas till verkligheten genom platsbesök och undersökningar bland invånare.

Författare

Stina Bodelius

Lärosäte och institution

SLU/Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..