Legolådan som social arena
Leksakens roll i fo?rskolebarns sociala samspel
Detta examensarbete handlar om hur fo?rskolebarn anva?nder leksaker som socialt redskap. Syftet med arbetet var att underso?ka om och hur barn anva?nder LEGO som socialt redskap och uttrycksform och vi sta?llde oss fra?gorna: Pa? vilket sa?tt kan vi se att barn anva?nder LEGO i leken? Kan vi se skillnader i barns anva?ndande av LEGO i olika situationer? Va?r metod fo?r att underso?ka detta var videoobservationer pa? en fo?rskola. Barnen som deltog i studien var mellan tre och fem a?r gamla och sex stycken till antalet. I tidigare forskning framkom det att leksaker kan ha differerande inverkan pa? leken, att samspel mellan barnen i leken gynnar kreativiteten och att makt och fostran har stor betydelse i lekandet. I va?r studie visade det sig att barnen anva?nder leksaken som redskap fo?r att uttrycka sina tankar och erfarenheter och att maktaspekten i det ha?r fallet gynnade lekens kreativa va?rld. Vi sa?g a?ven att samspel mellan barn inte var ett krav fo?r att barnen skulle anva?nda leksaken som ett redskap fo?r att testa sina tankar och ide?er.