Sök:

Ledares kunskapsbehov inom arbetsmiljö och arbetsmiljöarbete

en utbildningsplan för ledare vid Volvo Personvagnar AB Motor


Volvo Personvagnar AB Motor (VCE) är ett bilindustriföretag som ingår i Fordkoncernen. Företaget ligger på ett flertal platser i Sverige, bland annat i Skövde. Vid produktionsenheten i Skövde, som går under namnet SKep är den huvudsakliga sysselsättningen bearbetning och montering av bensin- och dieselmotorer till personbilar. Inom företaget drivs, med hjälp av företagshälsovården, några arbetsmiljöutbildningar för chefer, arbetsledare och skyddsombud. Detta examensarbete kom att beröra arbetsmiljöarbete kopplat till utbildning av chefer och arbetsledare inom detta område. De frågeställningar som skulle besvaras var i hur väl täcker befintliga arbetsmiljöutbildningar kunskapsbehovet hos chefer och arbetsledare inom Volvo Personvagnar AB Motor? Vad finns det för svagheter och brister? Var finns eventuella luckor och mellan hur kan dessa fyllas? Syftet med denna studie var således att göra en kartläggning av VCE:s arbetsmiljöarbete kopplat till utbildning av chefer och ledare inom detta område. Målet var att resultatet skulle ge en uppfattning om hur kunskapsbehovet såg ut hos ledare inom arbetsmiljö och arbetsmiljöarbete. Utifrån analysresultatet skulle det ges förslag på förbättringsåtgärder och göra en form av åtgärds- och utbildningsplan för chefer och ledare inom företaget. De områden som kom att beröras var systematiskt arbetsmiljöarbete inkl. psykosocial arbetsmiljö, belastningsergonomi och säkerhet. Metoden som användes för att undersöka detta var intervjuer. Intervjustudien föregicks av en litteraturstudie i ämnet samt fältstudier/observationer. Litteraturstudien innebar studier av lagar och regelverk utifrån ett ledarperspektiv. Det gavs också möjlighet att studera företagets interna arbetsmiljöutbildningar genom att medverka som deltagare i dessa. Femton deltagare innefattades av intervjustudien. Intervjustudien byggde på halvstrukturerade intervjuer där en intervjuguide användes. Även om en intervjuguide utnyttjades fanns det en öppenhet och flexibilitet under intervjuerna för följdfrågor och andra frågor givet undervisningsområdet. Utifrån intervjustudien och analysarbetet identifierades det ett kunskapsbehov bland ledare inom arbetsmiljö och arbetsmiljöarbete, trots att företaget ger bra och rejäla grundutbildningar. Resultatet i undersökningen belyste inte avsaknad av sådana utbildningar bland ledare utan snarare brist på kontinuitet, frånvaro av en fördjupad kunskap och svagheter i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Analysarbetet mynnade ut i en utbildningsplan, där det finns områden som är gemensamt för chefer och arbetsledare men där det också finns avsnitt som skiljer de olika ledarnivåerna åt. Utbildningsplanen kom att innehålla områden såsom lagar och regelverk, innebörden av arbetsmiljöansvar, roller och rollfördelning, psykosocial arbetsmiljö, systematiskt arbetsmiljöarbete, fördjupad kunskap i belastningsergonomi och stress. Till rapporten följer också ett antal rekommendationer för fortsatt arbete med att förbättra arbetsmiljöarbetet i verksamheten. Rekommendationerna var bla. att genomföra utbildningsplanen som en form av pilotutbildning och följa upp med en utvärdering. Det gavs också rekommendationer på omgående åtgärder och på en längre sikt, dvs. en treårs period.

Författare

Ewa Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..