Sök:

Layout och ergonomi vid vevaxelbearbetningen hos RENAULT V.I. ESPAÑA


Detta examensarbete har genomförts under hösten 2004 vid lastbilstillverkaren RENAULT V.I. ESPAÑA, S.A. i Madrid, Spanien. Syftet med projektet var att undersöka hur ändringen av produktionslayouten, vid bearbetningslinjerna av vevaxlar, bäst kan komma att se ut och genomföras inför den nya produktionssituationen fram till årsskiftet 2006-2007. Projektet omfattar även en generell ergonomisk studie av de två linjerna och en specifik ergonomisk studie av arbetsstationen ?Försänkning och putsning av oljehål?. Vid utformandet och informationsinsamlingen till examensarbetet har en hel del olika metoder används. För att få en väl organisation på projektet används arbetsmetoder som projektspiralen och en väl utformad tidsplanering. Vid informations- och kunskapsinsamling användes litteraturstudier, enkätundersökning, studier av linjerna och en hel del frågor till kunniga personer inom ämnesområdena. För utarbetandet av layoutförslag tillämpades först pappersmodeller för att lätt kunna modellera med de olika förslagen och senare användes även cad-programmet AutoCAD 98 för mer precision. Vidare vid valet av alternativ har kravspecifikationen och det viktade värderingsschemat varit till hjälp. RENAULT V.I. ESPAÑA,S.A. har bedrivit sin produktion i fabrikslokalerna i Villaverde (Madrid) sedan år 1981 och år 2001 blev de en del av koncernen Volvo Group. I och med detta och en del nya EU-direktiv kommer det att ske en del omorganiseringar hos Renault i Madrid. Hela verksamheten, förutom bearbetningen av vevaxlar, kommer att läggas ned. Produktionssiffrorna hos den kvarvarande produktionen av vevaxlar kommer att öka betydligt och de gamla modellerna kommer att bytas ut mot nya. För att kunna uppnå dessa resultat krävs inköp av nya maskiner och en planering av implantationen av dessa. Implantationen måste göras med hänsyn till den relativt korta tidsperioden fram till årsskiftet 2006-2007, då hela produktionen ska flyttas till nya lokaler. Bearbetningsavdelningen för vevaxlar består av två linjer. I de nya layoutförslagen är det endast en av de nya maskinerna i vardera linjen som är planerad att placeras utanför den ordinarie bearbetningslinjen. För linjen F3 ges förslaget att 4 av de totalt fem nya maskinerna placeras in i den nuvarande linjen. Den maskin som är tänkt att placeras utanför linjen är den nya fräsen. Endast en maskin kommer att bytas ut helt i linjen, det är balanseringsmaskinen nummer 539 som ska ersättas av en ny balanseringsmaskin. Denna ersättning var beslutat sedan tidigare av Renault. För att kunna genomföra resterande inplacering av de nya maskinerna i linjen måste totalt fem av de nuvarande maskinerna förflyttas. I linjen F2 kommer en större förändring att ske, av de totalt tolv nya maskinerna kommer elva placeras in i linjen. Den maskin som placeras utanför linjen är den nya svarven som ska bearbeta parallellt med den nuvarande svarven placerad först i flödet. Vidare kommer sex av de nuvarande maskinerna tas bort helt ur linjen och ersättas med fem nya. Därefter behöver fyra av de nuvarande maskinerna i linjen flyttas för att ge plats åt resterande nya maskiner. Den största bristen i arbetsmiljön och den ergonomiska situationen på linjerna är den generella situationen, så som ljusnivån, underlaget och allmän renhållning. Risker för kroppslig påverkan hos operatörerna kommer mer från olycksrisken som finns på linjerna än från belastningsskador av själva arbetsuppgiften.

Författare

Camilla Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.