Sök:

Last- och avståndsanalys på Ahlsells transporter i Stockholm


Ahlsell är en grossist verksam i Norden inom produktområdena VVS, El, Verktyg & Maskiner, Kyl och Gör-Det-Själv. Ahlsells kunder kan beställa varor fram till klockan 16.00 på eftermiddagen för att sedan få varorna levererade från klockan 07.00 morgonen därpå. Från centrallagret i Hallsberg körs varje dag åtskilliga lastbilar ut till 35 av Schenkers terminaler i Sverige, för omlastning och sortering och vidare transport ut till kund. Examensarbetets syfte är att kartlägga flödet från kundorder till leverans samt att förbättra transporterna i Stockholmsområdet, från terminal till kunder och butiker. Varje natt transporteras 128 flakmeter, det vill säga mer än fem bilar plus släp, från centrallagret i Hallsberg till tre olika adresser i Stockholm: en terminal i Huddinge som är Ahlsells egen fastighet, Schenkers terminal i Spånga samt Ahlsells butik i Hammarby. Från terminalerna distribueras idag gods till både norra och södra delarna av Stockholm. Fjärrtransporterna debiteras per flakmeter och kilometer, medan distributionstrafiken i de flesta fall debiteras per sändning, kilo och kilometer. I Stockholmsområdet debiteras idag dock transporterna till kund beroende på försäljningen, det vill säga ingen hänsyn tas till hur långt godset transporteras eller hur mycket det väger. I examensarbetet har last- och avståndsanalyser gjorts för att beräkna det totala transportarbetet idag samt för ett antal alternativ på nya lösningar. Last- och avståndsanalys kan enligt Krajewski & Ritzman (2002) underlätta processen när man ska jämföra alternativ till lokalisering, baserat på kvantitativa faktorer. Idag är det totala transportarbetet på ett år cirka 704 000 tonkilometer. Om transporterna istället sker från den terminal som ligger närmast kunden eller butiken skulle transportarbetet minska kraftigt. Det alternativ som ger det minsta transportarbetet är att använda sig av tre terminaler, i Huddinge, Spånga och Västberga. Det ger ett totalt transportarbete på cirka 501 000 tonkilometer under ett år, en minskning med 203.000 tonkilometer. Ahlsell rekommenderas ändå att satsa på en lösning med de två terminaler man använder sig av idag, Huddinge och Spånga. Det kräver inte så omfattande förändringar samtidigt som det ger stora besparingar gällande transportarbetet om terminalerna används på rätt sätt. Av de alternativ som diskuterades i analysen rekommenderas Ahlsell att börja med att ta fram ett nytt tariffsystem. Det vill säga lämna dagens system baserat på försäljningen, och gå över till tariffer baserade på vikt och avstånd. Det är den förändring som ger den största kostnadsbesparingen, cirka 26,5 miljoner kronor per år. Därefter rekommenderas Ahlsell att minska transportarbetet genom att endast köra gods söder om Stockholm från Huddinge och gods norr om Stockholm från Spånga. Att börja med att ändra detta ger inga kostnadsbesparingar för Ahlsell, då de idag inte baserar kostnaderna på vikt eller avstånd. Men efter att ha infört nya tariffer skulle en effektivisering av distributionen spara ytterligare 200.000 kronor på ett år.

Författare

Åsa Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap/Industriell logistik

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..