Sök:

Sökresultat:

24 Uppsatser om Grossister - Sida 1 av 2

Hantering av stokastisk efterfrågan utan prognos i en försörjningskedja - En studie av tre grossister

Bakgrund: Att hantera en stokastisk, kraftigt varierande, efterfråganutan prognos ställer stora krav på de leverantörer som ska försörjakunden. Elektroskandia är grossist av det installationsmaterial som krävsvid installation av mobila basstationer. För att få en bredare förståelse avdetta omfattas även två andra Grossister, Swedol och Würth, i dennastudie.Syfte: Det allmänna syftet med denna studie är att skapa en förståelse förhur grossistföretag hanterar en stokastisk efterfrågan. Specifikt utrederstudien hur Elektroskandia utan prognos kan hantera kundernasstokastiska efterfrågan, för att kunna möta deras krav samtidigt somlagervärdet inte får stiga till väldigt höga nivåer.Metod: I denna studie används ett induktivt angreppssätt vilket innebäratt teorin är resultatet av studien. Empirin i denna studie har samlats ingenom kvalitativa intervjuer på tre olika grossistföretag.

Att koka soppa på en spik - en studie av den svenska storköksbranschen

Uppsatsen visar att fallföretaget, verksamt i den svenska storköksbranschen, står inför fyra strategiska val. Dessa val har drivits fram genom utvecklingen av egna märkesvaror, ökad centralisering bland slutanvändare och Grossister samt därtill medföljande prispress. Slutsatsen är att fallföretaget torde välja en ingrediensfokuserad produktstrategi, fokusera på befintliga kunder och kategorier där man innehar produktledarskap samt fortsätta arbetet med intensiv produktutveckling..

Från sociala nätverk till osttillverkning : En studie om vad aktörer i gårdsmejeristers sociala nätverk tillför vid företagsstart och etablering

Storskaliga strukturer präglar idag stora delar av samhället. Det är resultatet av en strukturutveckling som har pågått under en längre tid i Sverige. Det har resulterat i en allt mer industrialiserad produktion med större produktionsenheter som ger en effektivare livsmedelsproduktion. Det är dock allt fler konsumenter och producenter som har börjat efterfråga en småskalig livsmedelsproduktion som alternativ till den storskaliga produktionen. Den småskaliga livsmedelsföretagen är idag flera till antalet än de större.

Konsten att hitta unika värden i skapandet av ett erbjudande på en homogen marknad

Syftet med uppsatsen är att belysa faktorer bakom unikt värdeskapande, när aktörernas erbjudande konvergerar. Vi har valt att utveckla ett teoretiskt ramverk utifrån de teorier som vi tycker bäst kan användas för att förklara värdeskapande. Ramverket ligger sedan till grund för den empiriska undersökning som gjorts. Intervjuer har genomförts med fyra wellpapptillverkare som agerar på den skånska marknaden samt med ett antal Grossister. Vid en jämförelse mellan vårt teoretiska ramverk och den insamlade empirin (pattern matching) har vi kunnat konstatera vilka tillgångar som är mest betydelsefulla i egenskap av unika värdeskapare.

Värdet av hållbarhetsmärkningar på prydnadsväxter i dagligvaruhandeln

Enligt Daraghmeh & Johansson (2013) och Abrahamsson (2014) så står den svenska prydnadsväxtproduktionen inför vissa utmaningar. Produktionen av prydnadsväxter i Sverige sjunker och antalet företag likaså (Daraghmeh & Johansson 2013 s. 7-13). Dessutom menar dagligvaruhandeln och Grossisterna att de svenska producenterna får allt svårare att konkurrera med utländska, och då främst holländska, prydnadsväxtproducenter vad gäller lock- och bulkvaror (Abrahamsson & Tjärnemo 2014 s. 17). Men inom ett område kan de svenska producenterna ha ett försprång.

Chefers och medarbetares perspektiv på motivation : En studie inom internationellt verksamma företag med grossistverksamhet

Purpose: The purpose of this essay is to examine how managers in companies within wholesale distribution work with motivating their staff, and to examine which factors increase the motivation of employees. By doing this, the essay is expected to examine how managers? and employees? perspectives correspond, and to find which factors differentiate between their views.Method: In order to fulfill the purpose of this study, we have executed two case studies at two different companies that work with wholesale distribution. We have collected data and processed it either quantitatively or qualitatively.Conclusion: This study shows that managers and employees have a relatively united perspective about what they want to achieve by motivation. However, there are different opinions about the factors that are seen as important in order to achieve an increased motivation of the employees.

Hållbara livsmedelsinköp för restaurang - En undersökning av leverantörer i Götebog

Denna undersökning som är ett avstamp i utvecklingen, en markering på vägen,syftar till att undersöka förutsättningarna för hållbara livsmedelsinköp via de traditionella inköpskanalerna för restaurangverksamheter i Göteborg.Bakgrunden tar upp begreppet hållbar utveckling med fokus på livsmedel, från ett globalt till ett lokalt pespektiv. Här beskrivs vad ett ekologiskt livsmedel är och vilka certifieringar det finns på marknaden. Restaurangerna har även olika aspekter att ta hänsyn till såsom ekonomi och samarbete med leverantörerna.Genom en kvalitativ undersökningen ämnades det bland annat att ta reda på hur utbudet såg ut, om det blev mer kostsamt samt om dessa varor håller god kvalité hos de ledande Grossisterna/leverantörerna i Göteborg.Sex representanter för dessa Grossister intervjuades med resultat som visar på att man som restaurang kan handla ekologiskt och närproducerat men inte utan en flexibel syn på vad ett livsmedel för hållbar utveckling innebär. Likaså krävs en tätare kommunikation mellan restaurangerna och leverantörerna samt bättre framförhållning vid beställning..

Råvaror eller förberedda livsmedel? -En kartläggning av förädlade livsmedels inverkan på personalresturangers ekonomiska lönsamhet

Då lönsamheten inom storköksbranschen varit relativt låg de senaste åren så efterfrågade såväl tillverkare som Grossister men framförallt personalrestauranger en utredning om ifall det är möjligt förbättra lönsamheten inom branschen genom att använda mer förädlade livsmedel. Tidigare studier inom ämnet har gjorts men i begränsat antal och då har främst påverkan på kundtillfredsställelse, svinn, förändring av logistik och personalförändringar beaktats. Vår studie har däremot fokuserat på huruvida en övergång mot mer förberedda livsmedel påverkar den ekonomiska lönsamheten eller ej. Resultatet som beräknats är ett absolut tal vilket innebär att vår uppsats bidrar med den finansiella information som tidigare saknats gällande den ekonomiska lönsamhetens påverkan vid en övergång. Uppsatsens syfte var att utreda hur en personalrestaurangs lönsamhet påverkas av en övergång till mer förberedda livsmedel och studera vilka hinder som kan uppstå vid en eventuell övergång.

Råvaror eller förberedda livsmedel? -En kartläggning av förädlade livsmedels inverkan på personalresturangers ekonomiska lönsamhet

Då lönsamheten inom storköksbranschen varit relativt låg de senaste åren så efterfrågade såväl tillverkare som Grossister men framförallt personalrestauranger en utredning om ifall det är möjligt förbättra lönsamheten inom branschen genom att använda mer förädlade livsmedel. Tidigare studier inom ämnet har gjorts men i begränsat antal och då har främst påverkan på kundtillfredsställelse, svinn, förändring av logistik och personalförändringar beaktats. Vår studie har däremot fokuserat på huruvida en övergång mot mer förberedda livsmedel påverkar den ekonomiska lönsamheten eller ej. Resultatet som beräknats är ett absolut tal vilket innebär att vår uppsats bidrar med den finansiella information som tidigare saknats gällande den ekonomiska lönsamhetens påverkan vid en övergång. Uppsatsens syfte var att utreda hur en personalrestaurangs lönsamhet påverkas av en övergång till mer förberedda livsmedel och studera vilka hinder som kan uppstå vid en eventuell övergång..

Vitlöksodling i Skåne

I detta examensarbete behandlas historien bakom vitlöken och vilka olika hälsoeffekter vitlöken har på vår kropp. En stor del av arbetet består av förutsättningarna för hur odling av vitlök går till, det behandlas också en del olika egenskaper hos olika sorter.De olika momenten som jordbearbetning och plantering behandlas. Lämpliga metoder för gödsling, växtskydd, liksom skörd och lagring beskrivs.Nackdelen med vitlöksodlingen är att mycket arbete fortfarande utförs förhand och det blir både en dyr och fysiskt krävande gröda att odla. De största odlarna har maskiner till de olika momenten som i vissa fall är inköpta från utlandet, oftast Frankrike men många maskiner är byggda av lantbrukarna själva.Till sist tar jag upp lite hur jag skulle vilja marknadsföra vitlöken om jag skulle sälja den i gårdsbutiken hemma på min föräldragård.Jag tror att vitlöken kan vara en intressant gröda att odla för mig i framtiden hemma på gården, vi har ex jordart som skulle fungera och en gårdsbutik som behöver få ett utökat sortiment för att behålla kunderna. Men man skall nog inte ha mer areal än att man kan sälja det i gårdsbutiken, odla till Grossister är nog inte lönsamt med tanke på att man bör kunna leverera vitlök året runt till dem och det kan bli svårt..

Lönsamhetsbedömning i mindre grossistföretag -Ekonomistyrning genom ABC-kalkyl och budget

Syfte: Syftet är att genom en ABC-kalkyl utreda var ett mindre grossist företag tjänar sina pengar och därefter diskutera hur företaget tidigt ska kunna få indikationer på ekonomiska förändringar. Metod: Uppsatsen är en fallstudie av Nordhav AB. Utifrån teori och empirisk data utvecklas en ABC-modell för Nordhav ABs verksamhet samt ett förslag till budget för verksamheten. ABC-modellen och budgeten testas därefter på ett verkligt material och resultat analyseras. Resultat: Resultatet av den lönsamhetsbedömningen som gjorts i detta arbete genom en ABC-kalkyl visar att företaget idag (2002) säljer flera produktgrupper med förlust.

Kundnöjdhet på pakettjänster : en undersökning om hur olika kvalitetsfaktorer påverkar kundnöjdhet

Problemdiskussion: En undersökning som har gjorts av SKI (Svenskt kvalitetsindex) visar att nöjdheten bland kunderna inte uppfylls på pakettjänster och att kundernas förväntningar inte blir tillfredsställda. Detta kan bero på att olika faktorer som paketskador, leveransförseningar eller dålig kundservice leder till att kundernas missnöje på kvaliteten och de utförda tjänsterna går ned. För att skapa en positiv utveckling i branschen måste transportörerna förstå, uppfylla och överträffa kundernas behov så att de blir nöjda med kvaliteten. Genom god kvalitet vinner transportörerna nöjda och trogna kunder som återkommer.Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka varför kundnöjdheten på pakettjänster minskar.Frågeställning: Vilka faktorer påverkar kundnöjdhet på pakettjänster? I vilken utsträckning är transportköparnas behov tillfredställda?Metod: Undersökningen är baserad på en kvantitativ metod.

Investeringsanalys? Ökad lönsamhet från restprodukter för Munktorps Träförädling AB

I detta arbete genomförs en investeringsanalys på ett mindre aktiebolag med en ensam ägare. Syftet med arbetet har varit att upprätta investeringskalkyler som skall kunna ligga till grund för ett investeringsbeslut för företaget inom det närmaste året. Företaget som analysen har utförts åt är Munktorps Träförädling AB. Detta företag inriktar sig på vidareförädling av trävaror genom hyvling och målning. I dagsläget produceras restprodukterna kutterspån från hyvling och restbitar från exaktavkapning som därefter säljs direkt vidare till en extern vidareförädlare.

Säsong - ett globalt, lokalt och miljövänligt koncept, eller? : en kvalitativ analys av begreppet säsong och dess innebörd för aktörer i den svenska värdekedjan för frukt och grönt

Säsongsbegreppet används flitigt i dagens kommunikation. Säsong har gått från att vara en självklarhet till att bli en av de starkast växande trenderna i Sverige. I detta arbete undersöks inställningen till säsong hos aktörer (producenter, detaljister, Grossister och övriga parter), längs den svenska värdekedjan för frukt och grönsaker. Skillnader i definitioner och användning av begreppet kan leda till missförstånd och misstolkningar mellan de olika leden i värdekedjan. Begreppet säsong används i dagens samhälle i flera olika sammanhang, både med miljö, hälsa och i marknadsföringssyfte. Det är tydligt att säsong har en central plats i kommunikationen men vad som är mindre tydligt är att samma ord används i flera sammanhang men innebörden kan skilja sig markant åt. Undersökningen bygger på Critical Incident Technique som ger respondenten möjlighet att uttrycka sig med sina egna ord vilket ger innehållsrika svar där både svaren och berättelserna ger information. Resultatet bygger på enkäter som skickades ut via e-­?post till representanter för alla led i värdekedjan.

Leveransservice på den globala marknaden

Titel: Leveransservice på den globala marknadenÄmne: Företagsekonomi Författare: Cvijeta Pantelic och Emilie Juhiln Handledare: Åsa DevineBakgrund I dagens globala ekonomi väljer många företag att expandera sinverksamhet genom att exportera och importera från andra länder, då företag på så vis kan bli mer konkurrenskraftiga. Tillgängligheten för Grossister som importerar varor är mycket viktig, då det är många olika steg i hela inköpsprocessens som är av vikt och där hela processen måste vara pålitlig. I hela inköpsprocessen är det inte enbart flöde av material som transporteras som bör beaktas utan även hantering och lagring, information som berör materialflödet och som är viktigt för hanteringen och lagringen av detta material som måste fungera korrekt. För leverantörer som exporterar varor till kunder i andra länder, är styrningen av verksamhetens produktion och materialförsörjning, av avgörande betydelse för företagets förmåga att skapa konkurrenskraft på denglobala marknaden.SyfteSyftet med denna uppsats är att beskriva hur exporterande företag kan förbättra sin leveransservice till importerande kunder i andra länder i form av kortare leveranstider.MetodForskarna har använt sig av kvalitativa semistrukturerande interjuver när de utfört intervjuer med deras fyra olika intervjupersoner på fyra företag. Dessa fyra personer fick forskarna kontakt med via bekvämlighets-samt snöbollsurval.

1 Nästa sida ->