Sök:

Läroplan och lärobok ett (o)maka par? En textanalys genom tre läroplaner


Syftet med undersökningen är att utifrån begrepp som objektivitet, aktör, individ, struktur, kön och förmedlande, kunna åskådliggöra eventuella förändringar mellan olika läroböcker. Undersökningen baserar sig på sex olika läroböcker tagna ifrån tre olika läroplansperioder Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94. Undersökningen består av både en kvalitativ och kvantitativ analys. Frågeställningen för undersökningen är: Kan man i läroböckerna se ett samband mellan innehåll och gällande läroplaner utifrån nämnda begrepp? Metoden för undersökningen utgår ifrån begreppen, objektivitet, aktör, individ, struktur, kön och förmedlande. Utifrån dessa begrepp jämförs både läroböcker och gällande läroplaner för att eventuellt kunna koppla ihop ett samband. Undersökningens resultat visade att ett sådant samband inte kunde dras. Det visade sig att det fanns stora åtskillnader mellan läroplan och lärobok. Det var framförallt objektivitets och könsperspektivet som talade för detta. Det var Lgr 69 som betonade objektiviteten starkast, men det var böckerna från denna period som tydligast hade värderingar. Det fanns i de olika läroplanerna en allt starkare betoning på könsperspektivet, från Lgr 69 till Lpo 94. Läroböckerna gick däremot åt andra hållet och visade ett allt mindre könsperspektiv. Syftet med att undersöka eventuella förändringar infriades. Undersökningens resultat konstaterade att böckerna med tiden blev allt mer strukturinriktade, med allt färre inslag förklaringar i texten.

Författare

Mikael Persson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..