Läroplan och lärobok ett (o)maka par? En textanalys genom tre läroplaner
Syftet med undersökningen är att utifrån begrepp som objektivitet, aktör, individ,
struktur, kön och förmedlande, kunna åskådliggöra eventuella förändringar mellan olika
läroböcker. Undersökningen baserar sig på sex olika läroböcker tagna ifrån tre olika
läroplansperioder Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94. Undersökningen består av både en
kvalitativ och kvantitativ analys. Frågeställningen för undersökningen är:
Kan man i läroböckerna se ett samband mellan innehåll och gällande läroplaner
utifrån nämnda begrepp?
Metoden för undersökningen utgår ifrån begreppen, objektivitet, aktör, individ, struktur,
kön och förmedlande. Utifrån dessa begrepp jämförs både läroböcker och gällande
läroplaner för att eventuellt kunna koppla ihop ett samband. Undersökningens resultat
visade att ett sådant samband inte kunde dras.
Det visade sig att det fanns stora åtskillnader mellan läroplan och lärobok. Det var
framförallt objektivitets och könsperspektivet som talade för detta. Det var Lgr 69 som
betonade objektiviteten starkast, men det var böckerna från denna period som tydligast
hade värderingar. Det fanns i de olika läroplanerna en allt starkare betoning på
könsperspektivet, från Lgr 69 till Lpo 94. Läroböckerna gick däremot åt andra hållet
och visade ett allt mindre könsperspektiv. Syftet med att undersöka eventuella
förändringar infriades. Undersökningens resultat konstaterade att böckerna med tiden
blev allt mer strukturinriktade, med allt färre inslag förklaringar i texten.