Sök:

Lärarnas arbete för en likvärdig utbildning

Individualisering i samband med matematikundervisning


Denna studie har underso?kt hur Israel- Palestina konflikten kartlagts i de tva? dagstidningarna Dagens Nyheter (Sverige) och The New York Times (USA). Fra?gan som besvarats a?r hur rapporteringen i artiklarna under tva? utvalda ma?nader (juni-juli 2014) sett ut, utifra?n teorier om krigs- och fredsjournalistik, mediernas roll som opinionsbildare, narrativitet och fo?renkling av konflikter. Materialet besta?r av totalt 158 artiklar, 62 fra?n Dagens Nyheter och 76 fra?n The New York Times. Underso?kningen har gjorts genom en kvantitativ inneha?llsanalys som har lagt grunden fo?r en ja?mfo?relse mellan de tva? tidningarna fo?r att urskilja likheter och skillnader i rapporteringen.Resultaten av va?r studie leder oss till slutsatsen att de tva? tidningarna rapporterar pa? ett liknande sa?tt. Israel na?mns o?verla?gset flest ga?nger i ba?da tidningar. De inkluderar oftare historiska aspekter a?n framtida, vilket go?r att deras rapportering inte fullsta?ndigt ha?ller ma?tten fo?r att kallas fredsjournalistik. The New York Times publicerar mer frekvent omfattande och la?nga reportage, medan majoriteten av Dagens Nyheters artiklar a?r korta och koncisa. 

Författare

Amanda Olofsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..