Lärares uppfattningar om handledning i grundskolan
ABSTRACT
Burman, Ulrika. (2008) Lärares uppfattningar om handledning i grundskolan. (Teachers?
view of tutoring in public school.) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk
påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola.
Specialpedagogens förändrade yrkesroll har av många utbildningsanordnare tolkats
innebära en förskjutning mot en rådgivande, handledande och konsultativ funktion i syfte
att underlätta för elever i svårigheter. Denna undersöknings syfte har varit att kartlägga några lärares uppfattningar om denna (specialpedagogiska) handledning i grundskolan.
Metoden som använts har varit att genom 8 halvstrukturerade intervjuer och en kvalitativ
forskningsansats analysera resultatet mot en systemteoretisk bakgrund där även begreppet
praktisk teori spelar roll. Resultatet visar att lärarna i denna undersökning i huvudsak är positiva till handledning men att begreppet är mångtydigt, för att inte säga otydligt, och kan gälla allt från lärling ? mästare positioner till terapeutiska gruppsamtal i syfte att utvecklas
på ett personligt plan. Om lärare och specialpedagoger ska åtnjuta den respekt de både förtjänar och eftersträvar, måste de skaffa sig ett gemensamt yrkesspråk som inkluderar de olika typer av samtal som förs, öppna vägar för forskningsrön och ta en ansats i de teorier som redan existerar.