Lärares uppfattningar av samspel i undervisningen
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationKommunikationMellanstadielärareNärmaste utvecklingszonenSocialt samspelSociokulturellt perspektivUndervisningUppfattningar
Syftet med studien är att nå en ökad förståelse av lärares uppfattningar av
samspelet som pågår i klassrummet mellan lärare och elev. Ansatsen som används
är inspirerad av den fenomenografiska. Den fenomenografiska ansatsen innebär
att man försöker beskriva människors kvalitativt skilda uppfattningar av ett
fenomen, ur ett andra ordningens perspektiv. Anledningen till att vi inte fullt
utgått ifrån fenomenografin beror på att vi frångått dess grunder i
databearbetningen då vi stött på svårigheter. Metoden som använts för
datainsamlingen är intervju av halvstrukturerad art. Urvalet består av nio
mellanstadielärare från fem olika skolor i södra Sverige. Resultatet har delats
upp i två teman, nämligen samspel uppfattas som relationer och samspel
uppfattas som samarbete. Under dessa huvudteman är resultatet indelat i 7
kategorier. Slutsatsen som studien resulterat i innebär att relationernas
innehåll, att mötas samt stödfunktioner tillsammans möjliggör bildandet och
bevarandet av en god relation mellan läraren och eleverna, en relation som är
av stor vikt för samspelet och dess funktioner. Den sociala övningen som kan
framträda såsom grupparbete, vilket även ses som ett tillfälle att lära av
varandra, utgör tillsammans med diskussion grunden för samarbete i klassrummet,
både mellan elev - elev samt lärare - elev (elever). Detta samarbete främjar
ett samspel i klassrummet.