Sök:

Lärares principer för bedömning

en kvalitativ studie om
lärare i bedömningssituationer


Syftet med vår studie var att beskriva och ge en fördjupad förståelse för de principer som ligger till grund för lärare i bedömningssituationer. I studien genomfördes kvalitativa djupintervjuer med fem gymnasielärare som resulterade i att nio principer framkom. De principer som lärare använder sig av följer två huvudspår. Dels använder sig lärare av principer som följer intentionerna i styrdokumenten och dels använder lärare i undantagsfall principer som faller utanför intentionerna i styrdokumenten. Undantagsfallen sker när lärare i praktiken hanterar svåra dilemman vid bedömning och de gav uttryck för att de löser dem genom att använda sig av exempelvis principen att bedöma elever efter flit eller principen att tänja betygskriterierna. Det visade sig även att pressen från exempelvis föräldrar, elever eller rektorer framkallar principer, till exempel principen att ge efter för yttre tryck. En avslutande reflektion var att när lärare använder principer som ligger utanför intentionerna i styrdokumenten innebär det att andra kriterier för bedömning än betygskriterierna tillämpas. Resultatet i studien visar på ett behov av vidare forskning kring lärares principer för bedömning och vad som ligger till grund för dem. Framtida forskning om lärares principer kan bidra till en mer likvärdig bedömning.

Författare

Johan Sparrman Peter Sundström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..