Sök:

Lärares erfarenheter, kunskaper och hantering av narkotika
bland elever

en studie i Gällivare kommun


I detta lärarexamensarbete har vi undersökt lärares erfarenheter av narkotikaanvändning bland elever och hanteringen av detta. Vi har också undersökt hur lärarna ser på sina kunskaper och relationen mellan den egna kompetensen och möjligheten att hantera misstänka narkotikasituationer bland elever samt om de anser att det tillhör lärarens yrkesroll att hantera drogmissbruk bland elever. Undersökningen tog även upp om lärarna var medvetna om det fanns någon handlingsplan mot droger på skolan. Tio lärare i Gällivare kommuns tätortsskolor i skolår 6-9 intervjuades. Som lärare följer man läroplanen och kursplaner för olika ämnen samt skollagen som tar upp skolan och lärarens skyldighet att arbeta för varje enskild individs välbefinnande. Läraren är ett viktigt redskap för att upptäcka missbruk och har dessutom enligt socialtjänstlagen anmälningsplikt. Nyfikenheten för droger bland ungdomar har ökat. År 2005 svarade fyra procent av kommunens åttondeklassare att de haft möjlighet att prova på narkotika. Undersökningen visade att hälften av de intervjuade lärarna hade direkta eller indirekta erfarenheter. Flertalet av de intervjuade har fått någon form av narkotikautbildning, men hälften av dem säger sig ej ha tillräckligt med kunskaper. Majoriteten av de intervjuade lärarna anser ej att det tillhör deras yrkesroll att hantera misstänkta drogsituationer bland elever, men de är medvetna om sin anmälningsplikt. Hälften av lärarna som intervjuades var säkra på att en handlingsplan mot droger fanns på skolan. Vår undersöknings slutsats blev att narkotika existerar på skolan, men lärarna anser ej att det tillhör deras yrkesroll att hantera detta. Det bör satsas mer på skolhälsovård och det är av stor vikt att ha en väl förankrad drogpolicy samt en väl känd handlingsplan mot droger på varje skola.

Författare

Therese Eriksson Stina Kula-Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..