Sök:

Lärares attityder mot mobbning och antimobbningsprogram


Mobbning kan leda till psykiska svårigheter och försämrat självförtroende för offren och på lång sikt ett antisocialt och kriminellt beteende hos mobbarna. Syftet med examensarbetet är att utifrån Olweus (1973: 1991) forskning och åtgärdsprogram mot mobbning undersöka lärares attityder mot mobbning och antimobbningsprogram. De frågeställningar som tas upp handlar om mobbningens karaktärsdrag, hur lärarna ställer sig till antimobbningsprogram, om lärarna vet hur de ska agera vid en mobbningssituation och mobbning på den egna skolan. Det fanns även frågeställningar angående vilka attityder lärarna har till att ingripa mot mobbning, ha föräldrakontakt, utforma klassregler mot mobbning, diskutera mobbning under klassrådet och ha enskilda samtal med mobbarna och mobbningsoffren samt vilket samband det finns mellan ?behavioral beliefs?, attityd till beteendet, subjektiv norm, upplevd beteendekontroll, intention och beteende. Metoden som valdes är en kvantitativ studie som gjordes med hjälp av en enkät. Respondenterna var 31 lärare på låg- och/eller mellanstadiet i Luleå kommun. Resultaten bekräftade till stor del Olweus (1973) forskning. De ansåg att de visste vad de skulle göra då de upptäcker mobbning och att skolan gör tillräckligt mycket för att stoppa mobbningen. Respondenterna hade även positiva attityder gentemot alla åtgärder som togs.

Författare

Sofia Alexandersson

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..