Lärares åsikter om ämnesintegrering
En studie om ämnesintegrering mellan matematik och karaktärsämnena på de yrkesförberedande programmen
Subject integrationMathematicsProgram-specific subjectVocational programMathematics educationÄmnesintegreringMatematikKaraktärsämneYrkesförberedande programMatematikdidaktik
Syftet med denna rapport är att utreda vad matematik- respektive karaktärsämneslärare på yrkesprogrammen på gymnasiet anser att det finns för för- respektive nackdelar med en ämnesintegrering mellan deras ämnen. Med hjälp av en enkät har de två grupperna fått delge sina för- och nackdelar samt i vilken utsträckning de tillämpar en sådan ämnesintegrering. Enkäten användes också som underlag för en intervju som låg till grund för en beskrivning av hur ett ämnesintegrerat arbete kan gå till. Majoriteten av lärarna var positiva till att ämnesintegrera och ansåg att de tillämpade en sådan undervisning men endast ett fåtal samarbetade med sina kollegor över ämnesgränserna.