Lära tillsammans. Upplevelsen av lärande i ett traineeprogram
Traineeprogram har blivit ett begrepp som används på ett vardagligt och avspänt
sätt. Men det finns lite forskning i Sverige på området och frågan är om
deltagande i traineeprogram leder till utveckling. Vad innebär samspel i grupp
för individen? Syftet är att undersöka vad individerna upplever att samspel i
traineeprogrammet ger i form av kompetens. Undersökningen är av kvalitativ
karaktär med en fenomenologisk forskningsansats, där individernas upplevelse av
fenomenet står i fokus. Resultatet bygger på en fokusgruppintervju och två
semistrukturerade djupintervjuer, där respondenterna nu arbetar i
organisationen där traineeprogrammet genomfördes. De analyserade
intervjuutsagorna har jag tolkat utifrån innehållet i två läromodeller.
Resultatet visar sig överensstämma med de komponenter som modellerna består av.
Respondenterna anser att samspel i gruppen ger möjlighet till lärande, samt
ökar möjligheten att individuellt utveckla kompetens. Den upplevda essensen av
fenomenet visar sig som att samspel ger ökade möjligheter att lära och utveckla
kompetens. Respondenterna resonerade kring vilka möjligheter traineeprogrammet
gett, bland annat att samspel är en viktig faktor vid individuellt lärande.