Sök:

Lära tillsammans. Upplevelsen av lärande i ett traineeprogram


Traineeprogram har blivit ett begrepp som används på ett vardagligt och avspänt sätt. Men det finns lite forskning i Sverige på området och frågan är om deltagande i traineeprogram leder till utveckling. Vad innebär samspel i grupp för individen? Syftet är att undersöka vad individerna upplever att samspel i traineeprogrammet ger i form av kompetens. Undersökningen är av kvalitativ karaktär med en fenomenologisk forskningsansats, där individernas upplevelse av fenomenet står i fokus. Resultatet bygger på en fokusgruppintervju och två semistrukturerade djupintervjuer, där respondenterna nu arbetar i organisationen där traineeprogrammet genomfördes. De analyserade intervjuutsagorna har jag tolkat utifrån innehållet i två läromodeller. Resultatet visar sig överensstämma med de komponenter som modellerna består av. Respondenterna anser att samspel i gruppen ger möjlighet till lärande, samt ökar möjligheten att individuellt utveckla kompetens. Den upplevda essensen av fenomenet visar sig som att samspel ger ökade möjligheter att lära och utveckla kompetens. Respondenterna resonerade kring vilka möjligheter traineeprogrammet gett, bland annat att samspel är en viktig faktor vid individuellt lärande.

Författare

Marie Fjällroth

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Management (MAM)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..