Sök:

Landskapsarkitektstudentens utveckling

studium av Projekt 3


Landskapsarkitekt är ett yrke i tiden. Många människor har fått upp ögonen för detta spännande yrke och allt fler människor söker sig till landskappsarkitektutbildningen. Men när man frågar någon vad en landskapsarkitekt egentligen gör så väcks det fler frågor än svar. Detta beror nog till stor del på att arbetsområdet är så brett att det går att finna många olika nischer inom detta. Allmänheten tror för det mesta, på gott och ont, att en landskapsarkitekts arbetsuppgift till största delen består av att i dekorationssyfte pynta olika miljöer med vegetation. Denna ensidiga föreställning kan hos en student skapa osäkerhet och en vacklande tro på den egna förmågan. Den här uppsatsen syftar till att svart på vitt försöka ta reda på vilka tankegångar och idéer som en blivande landskapsarkitekt förvärvat då hälften av den femåriga landskapsarkitektutbildning genomförts, och som studenten kan vidareutveckla under reseterande utbildning och senare bidra med i arbetslivet. Upplägget av denna uppsats bestårtill största delen av studium av projekt 3, som är ett färdighetstränande grupparbete där studenterna får känna på hur det är att arbeta som landskapsarkitekter. Temat för projektet är stora landskap med särskilt fokus på glesbygden. Åtta grupper har under 10 intensiva veckor producerat ett rikt och omfattande material, här i uppsatsen sammanfattas de olika gruppernas tankar, förslag och idéer. Syftet med uppsatsen är att det som läsare skall bli lätt att ta del av vilka problem, möjligheter ochkommande arbetsuppgifter som en landskapsarkitekt ställs inför, samt att påvisa den kunskap som de blivande landskapsarkitekterna redan i nuläget förfogar över.

Författare

Felix Blomstergren

Lärosäte och institution

SLU/Landscape Architecture (until 121231)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..