Sök:

Lågprisbutikers etablering på den svenska dagligvarumarknaden


Uppsatsen behandlar lågprisbutikers etablering på den svenska dagligvarumarknaden. Fokus ligger på dessa butikers inträdes- och lokaliseringsstrategier. Eftersom etablering är knutet till en mängd olika faktorer och för att få en tydlig bild av den rådande situationen på den svenska dagligvarumarknaden, liksom i vilken riktning marknaden är på väg har även en marknadsanalys gjorts. Den svenska dagligvarumarknaden har länge karaktäriserats av internationellt sett höga priser och ett fåtal stora aktörer. Situationen håller dock på att förändras i och med lågprisbutikernas inträde. Begränsad service i form av kortare öppettider, inga servicediskar, enklare logistik ute i butiken etc, men även ett smalare sortiment och en genomsnittligt lägre kvalitetsnivå bidrar till deras låga kostnadsnivå. Matpriserna har dock ännu inte sjunkit i den utsträckning som förväntats och ligger fortfarande högt, sett ur ett internationellt perspektiv.

Författare

Cecilia Danneke Pelle Bergsten

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..