Sök:

Sökresultat:

155 Uppsatser om Laborationer - Sida 1 av 11

Simulering av laborationer för hemmabruk

I detta arbete har Laborationer från digitaltekniken på sjöfartshögskolan simulerats i CoDeSys för att möjliggöra hemmabruk. Resultatet blev två enkla och funktionella Laborationer som kommer att underlätta inlärningen för studenterna..

Laborationer - ett tillfälle att koppla ihop teori och praktik?

Laborationer är en del i naturvetenskapliga ämnen, där eleverna får praktisk erfarenhet av teorin. För att ta reda på mer om elevers lärande av Laborationer, används som utgångspunkt litteratur om lärande, lärande i naturvetenskap och lärande med Laborationer. Forskare har olika åsikter om Laborationers användbarhet, vilket lett fram till frågorna: Hur påverkas elevernas förståelse av teorin, genom att laborera om den? Vad anser eleverna om Laborationer som ett tillfälle att fördjupa sin kunskap? Detta undersöktes med kvalitativa metoder, där både enkäter och intervjuer användes. Frågorna var både kunskapsfrågor, förståelsefrågor och frågor om vad eleverna själva anser om Laborationer.

Laborationer - ett tillfälle att koppla ihop teori och praktik?

Laborationer är en del i naturvetenskapliga ämnen, där eleverna får praktisk erfarenhet av teorin. För att ta reda på mer om elevers lärande av Laborationer, används som utgångspunkt litteratur om lärande, lärande i naturvetenskap och lärande med Laborationer. Forskare har olika åsikter om Laborationers användbarhet, vilket lett fram till frågorna: Hur påverkas elevernas förståelse av teorin, genom att laborera om den? Vad anser eleverna om Laborationer som ett tillfälle att fördjupa sin kunskap? Detta undersöktes med kvalitativa metoder, där både enkäter och intervjuer användes. Frågorna var både kunskapsfrågor, förståelsefrågor och frågor om vad eleverna själva anser om Laborationer.

Att introducera laborationer: skapa ett undersökande,
bearbetande arbetssätt i kemi för elever i år fem

Syftet med denna rapport är att ta reda på om det går att skapa ett praktiskt undersökande, bearbetande arbetssätt hos elever i år fem i ämnet kemi. Undersökningen är gjord på fem försökspersoner från en blandad år femsex klass. Deras utveckling har följts och observerats under sex Laborationer. Den undersökande metoden består av strukturerande och ostrukturerade observationer samt en form av dagboksskrivande. Sex Laborationer är en för kort tid för att kunna ge hög reliabilitet.

Lärande genom laborationer? : en jämförelse mellan öppna och styrda laborationer i Naturkunskap A på Elprogrammet

Laborationer är ett naturvetenskapligt arbetssätt, som ger tillfälle för eleverna att förstå hur den naturliga världen fungerar. Laborationer kan vara styrda eller öppna och de kan ha olika frihetsgrader. Det finns olika nyanser av frihetsgrader som tillåter antingen att läraren eller eleverna planerar Laborationerna. Forskning visar att i öppna Laborationer upplever eleverna att de lär sig mer, men i utbyte mot högre krav på samarbete och motivation. I vissa Laborationer utmanas inteelevernas kunskaper, då de bara följer instruktionerna.

En jämförelse mellan öpnna och slutna laborationer

Syftet med det här arbetet är att göra en jämförelse mellan öppna och slutna Laborationer i ämnena biologi och kemi i gymnasieskolan. Jämförelsen syftar till att ta reda på för och nackdelar med respektive laborationstyp samt att se när de bäst kan användas i undervisningen. Kvalitativa intervjuer gjordes på fyra gymnasielärare i en kommunal gymnasieskola. Resultatet från undersökningen visar att det finns både för och nackdelar med de olika laborationstyperna. Öppna Laborationer gör att eleverna själva tänker mer och blir mer engagerade under Laborationerna.

Vardagsnära laborationer : ?Det var kul och lättare att förstå när det har lite verklighetsanknytning!?

Denna studie belyser hur elever uppfattar korta och vardagsnära Laborationer. Den fokuserar på elever som går Kemi B kursen men kan till viss del användas för alla kemikurser på gymnasiet. Studien har uppkommit framförallt av två anledningar. Det första motivet är att belysa hur lärare, i undervisningen, kan utnyttja korta Laborationer för att göra undervisningen mer varierad genom att använda flera Laborationer under ett pass istället för en. Studien vill visa vad eleverna tycker om dessa mer begränsade Laborationer.

Gymnasielärares syn på laborationer i kemiundervisningen

Alla lärare jag intervjuat anser att Laborationerna framförallt ökar förståelsen av abstrakta begrepp inom ämnet. En demonstration är bra typ av experiment eftersom en sådan kan göra en lektion mer intressant och nyttig för eleverna men det är också viktigt att eleverna laborerar själva och får laborativa färdigheter. Lärarna använder sig mest av slutna Laborationer i sitt arbete och det kan förklaras med vanan att genomföra sådana och att öppna Laborationer är betydligt mer tidskrävande. Fördelen med slutna Laborationer är att de lätt kan belysa hur någonting fungerar i praktiken. Nackdelen är att de inte är så stimulerande för elevernas tänkande och utveckling.

Öppna laborationer - Om en kemilaboration i grundskolans senare år

Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur en öppen laboration kan påverka elever i grundskolans senare år. Undersökningen syftar till att se om man kan förändra elevers arbetssätt med en öppen laboration och vilken attityd elever har till öppna Laborationer samt att undersöka om det finns någon särskild grupp med elever som främjas av öppna Laborationer. Till grund för detta examensarbete ligger en undersökning som består av observation, enkäter och intervjuer och undersökningen är genomförd i två klasser i skolår åtta respektive skolår nio. Undersökningen visar att det kan finnas många positiva effekter med öppna Laborationer. Många av eleverna var positiva till laborationen och tyckte att den var rolig att genomföra..

Fria laborationer - en attitydundersökning

Syftet med undersökningen var att undersöka vilka attityder gymnasieelever har till att arbeta med mindre lärarstyrda Laborationer, så kallade fria Laborationer, där eleverna ges mer frihet avseende planering och utförande. För att undersöka detta användes kvalitativa metoder, en kombinerad enkät- och intervjustudie. Resultatet visar att gymnasieelevers attityder till fria Laborationer är positiva. Eleverna upplever många fördelar i jämförelse med traditionellt instruerade Laborationer. Eleverna uppger bland annat att de genom ett friare arbetssätt under en laboration förstår och lär mer jämfört med en styrd laboration.

Man litar på minnet och intrycken : Lärares uppfattningar om vad som bedöms vid laborationer i naturvetenskapliga ämnen

Denna studie undersöker vad och hur lärare i de naturvetenskapliga ämnena bedömer i Laborationer. Studien undersöker också om det finns några alternativ till det traditionella naturvetenskapliga sättet att synliggöra elevers utveckling i det praktiska momentet vid Laborationer. För att få tillgång till lärares uppfattningar genomfördes i detta arbete tre intervjuer med lärare. Resultatet visar att, det som främst bedöms vid Laborationer är laborationsrapporten. De kunskapskvalitéer som bedöms i det praktiska momentet är aktivitet och grupprocesser.

En jämförelse mellan laborationer och demonstrationer i grundskolans senare år

Syftet med undersökningen är att jämföra elevers förståelse i fysikämnet efter en laboration respektive en demonstration, samt att undersöka elevers uppfattningar om Laborationer och demonstrationer. Som grund till arbetet har olika kunskapstest, en enkätundersökning och korta lärarintervjuer använts. Undersökningen genomfördes på 56 elever i grundskolans senare år. Resultaten visar att både Laborationer och demonstrationer bidrar till att elever skaffar sig en förståelse för de moment som bearbetas i undervisningen. Dock kan det vara nödvändigt att som lärare välja den metod som lämpar sig bäst till varje undervisningssituation och tänka på att demonstrationer måste planeras väl för att uppnå syftet med dem.

Laboration eller demonstration ? Vad tycker eleven

I detta arbete ville jag titta närmare på hur eleverna ser på sitt eget lärande vad gäller Laborationer och demonstrationer. Därför genomförde jag en enkätundersökning på en 7-9-skola och en gymnasieskola i Skåne där eleverna fick ge sin syn på hur roligt och lärorikt det är med Laborationer och demonstrationer. Jag ville jämföra det med hur lärarna såg på de två arbetssätten och hade därför intervjuer med flera lärare vid de båda skolorna. Resultaten pekar på att eleverna uppskattar såväl demonstrationer som Laborationer, både vad gäller underhållningen och lärandesituationen. Även om ingen direkt jämförelse mellan laboration och demonstrationer gjordes antyder resultaten att elevernas uppfattning avseende Laborationer och demonstrationer är liknande, det vill säga att eleverna har samma inställning till Laborationer som demonstrationer.

Vad ska vi göra nu, när vi gjort så? - en studie i tvåspråkiga elevers kommunikation under laborationer

Syftet med denna studie var att undersöka hur tvåspråkiga elevers kommunikation under två olika Laborationer såg ut, hur laborationsuppgiftens utformning påverkade dessa elevers kommunikation och även hur Laborationerna kunde ge eleverna möjlighet till reflektion runt innehållet. Elever i årskurs 7 observerades och spelades in på band vid två skilda laborationstillfällen. Intervjuer utfördes efter det sista laborationstillfället. Undersökningen tyder på att elevernas kommunikation och möjligheter till reflektion i stor utsträckning påverkas av laborationens utformning och innehåll..

Hur ser en gymnasieklass på laborationer i matematik?

Under lärarutbildningen på Malmö högskola har larmrapporter kommit i massmedia om elevers bristande kunskaper och deras negativa attityd till matematiken. Det laborativa arbetssättets betydelse har ofta betonats för att förse eleverna med en visuell bild. I studien ingår 27 elever där syftet är att undersöka genom en explorativ metod hur elever ser på Laborationer i matematik. Eleverna läser första året på naturvetenskapliga programmet på en gymnasieskola i nordvästra Skåne. Studien visar att endast fem elever har laborerat och de flesta tror att Laborationer är ett bra alternativt arbetssätt till den ?vanliga? matematiken.

1 Nästa sida ->