Sök:

Laborativ matematik

Att variera undervisningen med alternativa metoder


Denna rapport handlar om hur man som lärare kan variera undervisningen i matematik med en fokusering på laborativ matematik. Den riktar sig främst mot gymnasiet men är även aktuell för både för yngre och äldre åldrar. Rapporten behandlar lärares och elevers syn på undervisning samt ger konkreta förslag på hur sådan undervisning kan gå till. Syftet med rapporten är att undersöka vad det finns för alternativ till traditionell undervisning och presentera dessa. Metoden som använts är intervjuer där jag tagit kontakt med lärare som är kända för att använda alternativa undervisningsmetoder och laborativ matematik. Totalt fem intervjuer. Resultatet visar på att undervisningen i matematik är enformig och att den bör varieras för att bli lärorik och intressant. Rapporten ger konkreta förslag på hur sådan undervisning kan gå till. Flera lärare vill testa alternativ undervisning men tvekar eftersom de inte vet att den fungerar eller anser att det inte finns tid till sådan arbetsmetod. En varierad, laborativ undervisning verkar ge goda resultat men det finns inga vetenskapliga undersökningar som bevisar detta.

Författare

Fredrik Axén

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..