Kvinnor och män i träffpunktensaktiviteter - En studie av genus betydelse i aktiviteter ur äldres perspektiv
I vår studie har vi velat ta reda på om män och kvinnor har olika intresse av vilka
aktiviteter man är intresserad av på en träffpunkt. Vi ville på så sätt undersöka om det
var något som man som personal på en träffpunkt i så fall behöver ta hänsyn till vid
planering och utförande av träffpunktens aktivitetsutbud. Syftet var även att studera
huruvida livsloppsperspektivet har någon betydelse för vilka aktiviteter man söker
sig till på en träffpunkt. Människan idag lever längre och är friskare högre upp i
åldrarna. Detta leder till att andelen äldre personer i Sverige ökat. I det svenska
samhället råder både kvarboende principen och det aktivitetsteoretiska perspektivet.
Äldre personer skall ges större möjlighet att bo kvar i det egna hemmet samtidigt
som en aktiv livsstil är den rätta vägen mot ett friskt åldrande. Kommunens svar på
detta är verksamheter som Träffpunkter. Äldreomsorgen domineras av kvinnor,
kvinnor lever längre, döttrar vårdar sina föräldrar och även ibland personalen är
kvinnor i majoritet. Enligt riksdagens motion 2006/07:So395 är männens möjlighet
till en socialt meningsfull vardag mindre än kvinnornas. Detta skulle kunna tolkas
som att kommunens träffpunkter inte tillgodoser männens behov av aktiviteter. I vår
studie ingick 4 kvalitativa intervjuer utav två män och två kvinnor. Resultatet visar
att det finns skillnad i män och kvinnors intresse av aktiviteter på Träffpunkter, och
att intresset av aktiviteter skiljer sig åt kvinnor och män emellan. Det dominerande
perspektivet, vilket intresset för aktiviteter på en träffpunkt grundar sig på,
framkommer som livsloppsperspektivet. Vilken typ av aktivitet intervjupersonerna är
intresserade av beror mer på hur deras personlighet och intresse byggt upp under
livets gång än beroende av om de är män eller kvinnor. Individuellt anpassade
aktiviteter är av stor betydelse för att kommunens verksamheter skall kunna
tillgodose varje enskild äldres behov.