Sök:

Kunskapsverksamhet i vården


Vårt intresse för att skriva denna uppsats väcktes då vi läste om Knowledge Management i vår avslutningskurs i Data & Systemvetenskap. Införandet av Knowledge Management, även kallat kunskapsverksamhet, inom en organisation kan underlätta styrning och ledning av personal och deras kompetens på ett effektivt sätt. Vi började diskutera kunskapsverksamheten inom olika verksamheter och beslutade oss slutligen för att undersöka kunskapsverksamheten inom vården, eftersom vi har egen erfarenhet av denna verksamhet. Vi har i denna uppsats undersökt med stöd av teorin, om det finns förutsättningar för kunskapsverksamhet inom vården och om detta är möjligt, ge förslag på en KM-strategi utifrån detta. Tillvägagångssättet som använts är en litteraturstudie, samt en fallstudie som är gjord på divisionen för opererande specialiteter på Piteå Älvdals Sjukhus. För att kunna verifiera alternativt falsifiera vår forskningsfråga har vi jämfört teorin med det resultat som vi erhållit vid undersökningen. Denna undersökning består av en intervju- och en enkätundersökning av vårdpersonal. Resultatet från undersökningen påvisar att det saknas en uttalad kunskapsverksamhet inom vårt fallstudieområde, men att det finns förutsättningar för en kunskapsverksamhet då det finns ett behov av att dela kunskap mellan varandra och ett tydligt intresse visats av alla berörda. Därmed var det möjligt att ge förslag på en KM-strategi till vårt fallstudieområde för att underlätta kunskapsverksamheten inom denna verksamhet, ett förslag på hur vi tycker att man ska gå tillväga för att kunskapsverksamheten skall kunna förbättras inom vårdens kärnverksamhet.

Författare

Birgitta Hökenfeldt Anna-Lena Jonsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..