Sök:

Krishanteringsutbildningars innehåll och form

? en studie om krishanteringsutbildningar i organisationer som ofta möter kriser


Vi ser ett problem som finns, att många drar sig för att definiera begreppet kris. Vi har funderingar kring hur man kan hantera någonting som många inte ens vill definiera. Mer specifikt undrar vi hur en utbildnings form och innehåll kan förstås och beskrivas i ett ämne som ingen gärna definierar.Vårt syfte med denna studie är att bidra med kunskap om hur och varför krishanteringsutbildningar kan vara beskaffade på ett visst sätt, sett till form och innehåll. Vi har valt att vända oss till organisationer som i sin vardag möter många kriser. De frågeställningar vi vill svara på i studien är; hur krishanteringsutbildningen kan vara utformad sett till form och innehåll, varför utbildningen finns till och varför man har valt att utforma utbildningen som man gjort. Vi vill även besvara frågan om vilka faktorer som påverkar utformningen av krishanteringsutbildningen. De metoder vi använt för att besvara vårt syfte och frågeställningar är intervjuer och textanalys.De faktorer vi identifierat som vi anser i stora drag påverkar utbildningens utformning och innehåll är; krav, lärmiljö, tid, utbildare, nivåer, upplägg, tillvägagångssätt, innehåll och varför. Vi har även kommit fram till att det är svårt att skilja dessa faktorer från varandra.

Författare

Sofia Jonsson Sofia Tillberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..