Kreditkort och påverkan - Om påverkansfaktorer som leder till konsumenters agerande
FöretagsekonomiBusiness administration - marketingKreditkortSocial påverkanSkrämselfaktorerAuktoritet
Syfte: Syftet med uppsatsen är att lyfta fram hur säljare aktivt arbetar med
påverkansfaktorerna auktoritet och skrämsel vid försäljning av kreditkort och
på vilket sätt faktorerna skapar intresse hos kunder att skaffa ett kreditkort.
Vi vill även undersöka ifall vi kan se vilken av de två påverkansfaktorerna som
är mest effektiv vid kreditkortsförsäljning.
Metod: Undersökningen är baserad på en kvalitativ studie och vi har genomfört
intervjuer med fem duktiga säljare från de största bankerna.
Slutsats: Slutsatsen som studien har påvisat är att det finns tydliga
kopplingar mellan utvalda faktorer och kreditkortsförsäljning. Vår undersökning
visar även att det finns likheter i säljargumenten som skickliga säljare inom
kreditkortsbranschen använder och dessa argument har betydelse när kunder
påverkas.