Sök:

Kreativitet i slöjden

En studie om slöjdlärares syn på kreativitet kopplat till undervisning


Syftet med denna studie är att bidra till en fördjupad kunskap om vad bedömningsmetoderna CV, intervju, tester, referenser och sociala medier, ger rekryterare i deras val av kandidater. Studien ämnar betrakta vad som kan påvisas ur respektive bedömningsmetod, varför rekryterare valt att använda sig av just dessa metoder samt hur de förhåller sig till den information som framkommer för att kunna fatta ett rekryteringsbeslut. För att studera dessa frågor redogör studien för teorier angående de olika bedömningsmetodernas betydelse och teori och tidigare forskning som kan förklara användandet av olika bedömningsmetoder, samt avslutningsvis för en beslutsteori. Studien är genomförd med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer där svaren på studiens frågeställningar sökts ur ett fenomenologiskt perspektiv. Resultatet visar att rekryterarna anser att de olika bedömningsmetoderna fungerar som komplement till varandra vilket antas skapa en så enhetlig och sann bild av en kandidat som möjligt. Vidare konstateras att arbetsgivare idag ser mer till en individs sociala färdigheter, vilket bidrar till att rekryterare behöver komma åt fler aspekter hos en kandidat, något som således kräver olika sätt att bedöma individer på. Det har även visat sig att rekryterare värderar ett objektivt förhållningssätt högt och att de omöjligt kan ta reda på allt om en kandidat, trots att det är målsättningen.

Författare

Elisabeth Isaksson Linnea Sandstedt

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..