Sök:

Kreativ redovisning - en studie av begreppet


Syftet med denna uppsats är att undersöka och kartlägga begreppet kreativ redovisning. Vi har antagit ett utifrånperspektiv vilket innebär att vi objektivt granskar och analyserar uppfattningar kring begreppet kreativ redovisning. Vår ansats är kvalitativ och våra metoder består av en litteraturstudie och i intervjuer. Vår slutsats är att det inte finns en entydig uppfattning av begreppet kreativ redovisning. Det är ett komplicerat begrepp och uppfattningen om den styrs av flera olika faktorer. Detta kan leda till problem vid diskussioner kring ämnet. Vi har även kunnat konstatera att syftet med kreativ redovisning är att antingen utöka informationen i årsredovisningar till aktieägare eller att på något sätt berika företaget och dess ledare. Kreativ redovisning aktualiseras av att redovisningens regelverk är utformat så att man inom vida ramar kan påverka sin externa information. Den kreativa redovisningen används främst inom områden som intäktsredovisning, värdering av tillgångar och vid olika samanhang där värdering och bedömningar är vanliga. De främsta aktörerna är företagsledare, revisorer och markanden.

Författare

Anna Linde Åsa Weibull

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..