Krav, kontroll och det sociala stödets roll
En kvalitativ studie om hemtjänstanställdas upplevelse av sin arbetssituation
Syftet med detta examensarbete är att undersöka upplevelsen av arbetsförhållanden för kommunalt hemtjänstanställda. Intervjuer har utförts med tio hemtjänstanställda inom kommunal hemtjänst. De övergripande frågorna rör arbetskrav, kontroll, och socialt stöd. Arbetsstressmodeller som, krav-kontroll modellen (Karasek & Theorell, 1990) och Houses typer av socialt stöd (Cooper, Dewe, & O`Driscoll, 2001) har använts vid dataanalysen. Resultaten visar att de hemtjänstanställda upplevde ett bra instrumentellt och informativt stöd från arbetskamrater. Det som saknades gällande det sociala stödet från arbetskamrater är emotionellt stöd och värderingsstöd. Gällande stödet från chef framkom inga brister. I övrigt framkom gällande det sociala stödet för hemtjänstanställda brister i informativt stöd från exempelvis sjuksköterskor. De hemtjänstanställda upplevde kontroll i sin arbetssituation. Dock framkom brister i kontroll av arbetet, som exempelvis vid vikarietillsättning och schemaplanering av deras arbete.