Sök:

Köttfri måndag - valfrihet eller solidaritet?

En diskursanalys av svenska tidningars framställning av vegetariska kampanjer


Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur vegetariska kampanjer, som exempelvis Köttfri måndag, framställs i svenska tidningar. Detta sker genom en diskursanalys av tidningsartiklar från både lokala och rikstäckande tidningar samt av artiklar som enbart finns publicerade på internet. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är Foucaults tankar om diskursen och dess samband med makt och kunskap samt Laclau & Mouffes diskursteori. De tidningsartiklar som valts ut för analys har alla på något sätt kunnat relateras till vegetariska kampanjer. Under analysen har det insamlade materialet sorterats in under fem olika teman som de respektive artiklarna berör. Dessa teman är: politik, miljö, ekonomi, etik och hälsa. Resultaten visar att det, inom alla teman, har kunnat identifieras motstridiga diskurser som skiljer sig i sin framställning av vegetariska kampanjer och som använder sig av olika strategier i denna process. Ett av de mer intressanta resultaten visar på en tydlig skillnad i framställningen av vegetariska kampanjer mellan de två diskurser som identifierats inom det politiska temat. Vidare så anser vi att denna skillnad kan knytas till de politiska ideologierna liberalism respektive socialism och den motsättning avseende grundläggande värden som där föreligger. Något förvånande var frånvaron av artiklar under det etiska temat då de etiska implikationerna av köttätande förväntades spela en central roll i förespråkandet av vegetariska kampanjer. En slutsats som möjligtvis kan dras av detta är att vegetariska kampanjer bör betraktas som en del av miljörörelsen snarare än som en vegetarisk rörelse vilket namnet antyder.

Författare

Niklas Rydberg Andreas Apelqvist

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..