Sök:

Kostnadsvärdering av ökade trafikmängder vid utebliven exploatering

en studie av utvecklingsmöjligheterna i EVA.


Då stora vägprojekt ska utredas genomförs en samhällsekonomisk kalkyl för att ta reda på hur stor nyttan av projektet blir för samhället. Det kan vara komplicerat att ekonomiskt värdera de olika ingående delarna samt att veta vilka parametrar som verkligen ger effekt i projektet. I storstäderna gör den högre tätheten att andra konsekvenser för ekonomin, miljön, kapacitetsutnyttjande med mera blir annorlunda än på landsbygden, andra brister uppkommer i beräkningsverktygen. Utifrån en belysning av de problem som finns i dagens beräkningsmetod ges förslag till utveckling av beräkningsverktyget EVA (Effektberäkning vid väganalyser) och Effektsamband 2000 genom att ta fram förslag för hur kostnader eventuellt skulle kunna hanteras i beräkningarna. De brister i beräkningsmodellerna som har framkommit gäller bland annat deras enkelhet i storstadsanalyser och att de inte är flexibla. I beräkningarna tas inte heller de ökade samhällsekonomiska kostnaderna upp som uppstår då innerstadsnära bostads- och kontorsbyggen inte blir av. Människor bosätter sig längre ut i regionen vilket alstrar mer trafik, vilket i sin tur genererar samhällsekonomiska utgifter. För att komma åt de "bortglömda" effekterna som ett ökat resande för boende längre ut i regionen skulle bidra med skulle en beräkning kunna utföras där de aktuella bostäderna förläggs bortanför den tänkta mer centrala platsen. Utifrån detta jämförs sedan med situationen då samma antal bostäder byggs mer stadsnära. Detta medför att samma antal bilresor är med i de bägge jämförelsealternativen och EVA klarar av att hantera realiteten, den realitet som består av de ökade halter föroreningar som uppstår vid längre färdväg, de ökade olycktillfällena och det faktum att mer tid åtgår för att köra en längre sträcka. I Effektsamband 2000 ges exempel på nuvärdesberäkningen så här: Den alternativa exploateringen D utan väglänk C medför extra anläggningskostnader om X Mkr samt högre driftskostnader med Y Mkr/år. När de ökade kostnaderna för längre ressträcka även ska med i beräkningarna får dessa parametrar läggas till uträkningen ovan. Vilket ger: Den alternativa bebyggelsen medför extra anläggningskostnader om x Mkr, högre driftskostnader med y Mkr/år samt ökade kostnader för utsläpp, slitage, olycksrisk och förlorad tid med z Mkr/år. (Beräkna utsläppsmängder och dylikt enligt Effektsamband 2000: s modell för den extra sträcka som blir aktuell).

Författare

Anna-Maria Harbom Hedberg

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Samhällsbyggnad/Trafikteknik

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..