Sök:

Kostens betydelse för kognitiv prestation

En enkätundersökning om kostens betydelse för elevers kognitiva prestationsförmåga i skolan


Mål: En god hälsa innebär att vissa grundfaktorer lever i symbios med varandra, så som motion, sömn och kost samt en positiv livssyn. Denna studie kretsar dock enbart kring kost och matvanor. Målet med studien är att undersöka om det finns en koppling mellan en näringsriktig kost och elevers kognitiva prestationsförmåga i skolan. Prestationen mätt i studieresultat. Metod: Studien är baserad på en empirisk, kvantitativ enkätundersökning med fasta svarsalternativ. Undersökningsgruppen består av tre klasser med elever i sjätte klass, detta på grund utav att det är i den årskursen som elever börjas tilldelas betyg. Tillsammans utgör de en undersökningsgrupp på 52 stycken. Resultat: Studiens resultat visar på att det finns en tydlig koppling mellan elevers matintag och prestation i skolan. Där nyckeln till höga studieresultat inte enbart beror på att eleverna faktiskt äter, utan själva måltidssammansättningen i sig. Ett antagande att lärare har en ansvarsroll för elevernas medvetenhet kring ämnet kan även göras.

Författare

Ann-Christin Nyström

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..