Kontroll
för samhällets eller företagets skull?
De senaste åren har ett antal bolagsskandaler världen över fått stort utrymme i media och satt igång debatten om bolagsstyrning. I vissa fall kan skandalerna relateras till brister i företagets interna kontroll. Detta har fått till följd att intressenterna förlorat förtroendet för företagen och deras finansiella rapportering, vilket i sin tur ökat revisionens betydelse. Fokuseringen på kontroll av företag har ökat, både genom strängare lagstiftning av revisionsarbetet och genom ?koder? för bolagsstyrning. Detta för att minska risken för bedrägerier och felaktig rapportering, samt säkerställa företagens interna kontroller och därmed öka förtroendet hos intressenterna. Syftet med vår uppsats är att undersöka den interna kontrollen i större företag samt se hur detta område granskas i revisionen. För att besvara syftet intervjuades representanter från fyra företag samt revisorer från ?de fyra stora? revisionsbyråerna. Utifrån vår studie är en rimlig slutsats att företagets bransch, verksamhet, storlek och geografisk spridning avgör hur kontrollerna ska utformas. Brister finns ? främst i uppföljning, dokumentation och kommunikation ? men överlag har företagen fungerande intern kontroll.