Sök:

Konsumentinställning till Functional Food i Sverige och Danmark - skillnader i attityd och adoptionsbenägenheter


Den här uppsatsen behandlar skillnaderna i attityd till Functional food mellan Sverige och Danmark. Syftet är att utreda, med hjälp av adoptionsteorier, segmenteringsteorier och teorier om kulturella skillnader, de olikheter som finns mellan de danska och svenska konsumenternas attityder och inställningar till Functional food och hälsomat. Vidare tänker vi utreda varför dessa skillnader existerar. Produkten som fokus läggs på är en cereal bar som tillverkas av ett internationellt företag. Den marknadsförs redan som extra nyttig på andra marknader och företaget hoppas kunna lansera produkten på liknande sätt i Sverige och Danmark. Functional food har ökat betydligt från en blygsam nivå under de senaste åren och ökningen spås av marknadsaktörer fortsätta med ännu större kraft under åren 2003-2005. I arbetet utreder vi dels om det finns ett intresse för dessa produkter hos konsumenterna och dels vilka skillnader som finns mellan Sverige och Danmark. För en utomstående är det lätt att dra slutsatsen att Sverige och Danmark är en homogen marknad. I vår rapport visar vi däremot att det finns betydande skillnader i kultur och matvanor, attityden till Functional food samt i viljan att adoptera nya produkter inom denna produktkategori. Till grund för analysen ligger bl.a. våra egna undersökningar samt litteratur om livsstilar och köpbeslutsbeteende. Vi anser att svenskar generellt sett äter mer nyttiga mellanmål än danskar. Dessutom har svenska konsumenter lättare att adoptera en ny produkt än vad danska gör.

Författare

Johan Fjelkner Karin Westin Samuel Bergh

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..