Sök:

Konstruktion av kapsling till marina navigationsinstrument

Denna rapport är en examensarbetsavhandling utförd vid KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, under mars-augusti 2013. Arbetet har gjorts i samarbete med Nexus Marine som är en ledande tillverkare av marin navigationsutrustning för segelbåtar.Syftet med examensarbetet var att utveckla en ny konstruktionslösning för en vattentät kapsling till företagets instrument. Kapslingen skulle gå att öppna och stänga och skruv eller lim skulle inte användas i konstruktionen. Arbetet innefattade inte kapslingens yttre design som skall utföras i ett senare skede. Kapslingen skulle uppfylla de krav som finns uppställda för klassningen IPX7.Nexus Marines navigationssystem och nuvarande sortiment studerades för att ge en bild av vilka funktioner som kapslingen skulle innefatta och i vilken miljö den skulle användas. Befintliga vattentäta produkter på marknaden studerades även för att hitta olika lösningar för vattentäta konstruktioner. Studiebesök genomfördes på Plastsystem AB i Anderstorp, en av Nexus Marines tillverkare av plastdetaljer. Information om plastformsprutning, verktygsutformning och plastval samlades in. Telefonintervjuer hölls även senare under konstruktionsarbetet för frågor angående materialval etc. Standarden SS-EN 60529 studerades för att se vilka krav som skulle uppfyllas för klassningen IPX7 samt hur tester för att undersöka om de aktuella kraven är uppfyllda skulle gå tillväga.Ett antal koncept togs fram och visualiserades med 3D-modeller. Koncepten utvärderades med hjälp av en Pugh-matris. Det slutgiltiga konceptvalet diskuterades vid en workshop med anställda på företaget.Den slutgiltiga konstruktionen sammanfogas med snäppen längs instrumentets sidor. En front i transparent plast snäpps ihop med ett bakstycke. En yttre front snäpps sedan på för att dölja resterande delar av instrumentet. Mellan bakstycket och fronten placeras en skumgummitätning för att ge en vattentät sammanfogning.En prototyp togs fram i samarbetet med företaget Prototal AB för att utföra funktionstester av konstruktionen. Tester utfördes under vatten samt med tryckluft för ett antal olika tätningsmaterial.Slutligen togs förslag fram för hur konstruktionen skulle kunna förbättras utifrån resultatet av de prototyptester som genomförts.

Författare

Anna Petrén

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..