Sök:

Konsten att kommunicera och motivera ? ur arbetsledarnas perspektiv


Syftet med denna uppsats är att, på Företag X, undersöka arbetsledarnas upplevelse av kommunikationen mellan arbetsledarna och medarbetarna samt att undersöka hur arbetsledarna upplever att medarbetarna motiveras och hur arbetsledarna motiverar sig själva.Faktorer som undersöks mer ingående är arbetsledarnas upplevelse av:hur uppåtriktad kommunikation främjasatt kommunicera impopulära budskapeventuella hinder i kommunikationenickeverbal kommunikationhur feedback fungeraratt skapa mål för motivationövriga sätt att skapa motivationarbetsledarnas sätt att motivera sig självaFrågeställningarna är följande:Hur upplever arbetsledarna kommunikationen mellan arbetsledarna och medarbetarna?Vilka eventuella hinder upplever arbetsledarna för kommunikationen?Hur upplever arbetsledarna att medarbetarna motiveras?Hur motiverar arbetsledarna sig själva?Undersökningen är kvalitativ och intervjuer har använts för att samla in empiri. Sex intervjuer har genomförts med arbetsledare på Företag X.Vårt resultat och analys visar att arbetsledarna beskriver att de har för avsikt att främja uppåtriktad kommunikation för att minska ryktesspridning och ´gnäll´/klagomål. De beskriver att de informerar impopulära budskap på ett genomtänkt sätt genom att informera tydligt i mindre grupper. Arbetsledarna beskriver vissa hinder i kommunikationen så som att de inte utbildats i kommunikation och attityd både deras egen och medarbetarnas. Arbetsledarna beskrev i intervjuerna att de inte var medvetna om ickeverbal kommunikation men vår analys visar att arbetsledarna påverkas av det. När det gäller motivation beskriver arbetsledarna att de använder feedback för att skapa motivation och de beskriver att medarbetarna känner sig sedda. Arbetsledarna anser även att användandet av feedback har ökat produktiviteten på Företag X. Arbetsledarna beskriver även att skapa mål är en annan viktig motivationsfaktor som de använder. Andra sätt som används för att motivera är varierande arbetsuppgifter, att ge mer ansvar och förtroende. Arbetsledarna beskriver att de själva motiveras av varierande arbetsuppgifter, medarbetarnas feedback samt av ökat förtroende från chefen.

Författare

Bia Karlsson Linda Larsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..