Sök:

Koncentration

Pedagogers arbete för en god lärandemiljö


Syftet med studien är att ge ökad förståelse för hur pedagoger arbetar med elevernas koncentration i klassrummet. Vilka metoder använder de sig av, planerar de sin dagliga verksamhet med hänsyn till koncentrationsnivån hos eleverna, vilka svårigheter och utmaningar upplever de med koncentrationsarbetet. I bakgrunden presenteras det sociokulturella perspektivet på lärande, med anknytning till elevers koncentration i undervisningen. Där presenteras också hjärnans funktion vid koncentrationsarbete och vad forskningen upptäckt om sambandet mellan koncentration och fysisk rörelse. Ett avsnitt tar upp hur skolan har sett på koncentration genom tiderna och hur lärarens arbete med elevkoncentration har vuxit fram i skolan. Studien bygger på en kvalitativ forskning där sex olika verksamma pedagoger intervjuats. Deras intervjusvar har gett värdefull kunskap till denna studies resultat. Det gemensamma för alla sex intervjuade pedagoger är att de påpekar hur viktigt det är att lära känna gruppen och eleverna i den. Återkommande, enligt litteraturen och respondenterna, faktorer till god koncentration är intresse, motivation och meningsfullhet för eleverna.

Författare

Ulrika Furedal Christin Mäki

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..