Sök:

Komponentbaserad spelutveckling

betydelsen av komponenter i spelindustrin


Målet med denna uppsats har varit att klarlägga orsakerna till spelföretags användande av komponentbaserad spelutveckling. Vi har även försökt ge en allmängiltig bild av spelindustrins inställning till denna utvecklingsmetodologi. Intervjuer har gjorts med projektledare, programmerare och designers i spelföretag av olika storlek. Dessutom har den globala industrin täckts in genom en webbaserad enkät för att bekräfta att intervjuerna inte visat på en regional inställning. Undersökningen visar att komponentbaserad utveckling används i spelindustrin, men att det ofta handlar mer om objektorienterad utveckling. Företagen ser både fördelarna och nackdelarna med komponentbaserad utveckling, men inställningen till både komponentstandarder och ett öppet delande av komponenter är fortfarande omogen. Detta är något som funnits sedan industrins första tid och exemplifieras genom att många utvecklare inte litar på extern kod. En förändring av attityden är en viktig faktor för att användandet av komponentbaserad utveckling ska öka inom spelindustrin. Spelföretag har en relativt mogen syn avseende återanvändning, vilket är en av grundstenarna i komponentbaserad utveckling. Företagen visar dock en bristande förståelse för vikten av standardisering inom en mogen industri, vilket är något som måste finnas för att bland annat åstadkomma konsistenta gränssnitt.

Författare

Erik Ellingsson Mikael Rydström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..