Sök:

Sökresultat:

293 Uppsatser om Standardisering - Sida 1 av 20

Kulturens inverkan på lokal marknadsföring i ett globalt företag McDonald's i Frankrike

Syftet med den här uppsatsen är att visa att teoretikernas användning av McDonald's som paradexemplet för globak Standardisering av marknadsmixen inte är helt rättfärdigat. För att illustrera detta har jag använt mig av McDnald's i Frankrike. Jag har ställt mig två huvudsakliga frågor; Vilka kulturella barriärer har McDonald's mött i Frankrike och hur har de använt sig av Standardisering respektive anpassning av marknadsmixen? I en diskussion om kultur, kulturella skillnader och internationell marknadsföring skapar jag en grund för ett resonemang runt Standardisering och anpassningsstrategier av marknadsmixen. Jag förklarar i min analys med hjälp av mitt empiriska material hur McDonald's har anpassat sig efter den franska kulturen samtidigt som de behållet ett standardiserat koncept världen över.Jag avslutar uppsatsen med fria reflektioner om frågeställningar som dykt upp under arbetets gång samt en kort slutsats som sammanfattar min analys om McDonald's anpassningsstrategier som jag alltså hävdar motsäger teoretikernas påstående..

Standardisering eller lokalanpassning : En studie av Oriflame Cosmetics reklam inom regionen EMEA

Denna kandidatuppsats behandlar ämnet reklam i termer av Standardisering och lokalanpassning. Avsikten har varit att ta reda på hur Oriflame Cosmetics har valt att standardisera eller lokalanpassa sin reklam inom regionen EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika), samt i vilken utsträckning Oriflames lokala representanter kan medverka i denna process. Fokus har legat på katalogutformningen då detta är Oriflame Cosmetics huvudsakliga tryckta material.Den forskning som presenteras rör särskilt prototypStandardisering (Prototype Standardisation) och schablonStandardisering (Pattern Standardisation) av reklam. Forskare visar också på hur fokus har skiftat från att skilja på fullständig lokalanpassning och fullständig Standardisering, till att istället behandla regional Standardisering samt vilken roll lokala representanter har i denna process och relationen mellan huvudkontor och dotterbolag.Undersökningen baseras på intervjuer med anställda inom Oriflame som har god insyn i företaget och katalogutvecklingen, samt på sekundärdata inhämtat från finansiella rapporter och dagspress. De huvudsakliga frågorna berörde hur processen för katalogutformandet ser ut samt hur lokala representanter medverkar i denna.De resultat och slutsatser som undersökningen visar på är att Oriflame Cosmetics har en tydlig regional ansvarsfördelning vid katalogutformandet.

Standardisering av en webbapplikation : Förutsättningar och begränsningar med Domino Designer som webbutvecklingsverktyg

Sandvik har idag inget standardiserat utseende för applikationer på webben. Mycket av utseendet är idag hårdkodat och detta skapar problem när nya kunder vill ha applikationen. Detta examensarbete går ut på att göra en applikation mer dynamiskt så att det går att styra så mycket som möjligt från ett stylesheet. Plattformen är IBM Lotus Domino och utvecklingen sker i Domino Designer. Uppsatsen behandlar vad utvecklarna ser som förutsättningar och begränsningar med Domino Designer som webbutvecklingsverktyg och vilka delar av applikationen som ska standardiseras enligt kunderna.

Q-plats : Eett nytt arbetssätt för kontrollmätning på Scania

Metoder och system för mätteknik får en allt större betydelse för moderna tillverkningsföretag. Allt fler företag har insett det strategiska värdet av en förbättrad kvalitetsuppföljning för att minimera kostnader på grund av kvalitetsbrist. Syftet med denna rapport är att ta fram en strategi för Standardisering av kontrollmätningen vid den nya typ av mätplats, en Q-plats, som ställts upp inom avdelning DXMH vid Scania Transmission. Q-platsen ger möjligheter för operatörerna att i större grad själva genomföra kontrollmätningen i närheten av produktionslinjen. I rapporten analyseras först Q-platsens funktion utifrån en studie av Scania Transmission DX, dessutom redovisas fallstudier på andra avdelningar inom Scania och vid andra tillverkningsföretag.

Etablering av möbelföretag i Sverige : En studie om anpassning och standardisering

Examensarbete, Enterprising and Business Development, Ekonomihögskolan vid Linnèuniversitetet, företagsekonomi, 2EB00E, VT 2012Författare: Martin Åkesson och Malin LindqvistHandledare: Lena OlaisonTitel: Etablering av möbelföretag i Sverige: En studie om anpassning och StandardiseringBakgrund: Minskade barriärer mellan gränser medför att det blir allt lättare för företag att förflytta sin verksamhet till andra länder genom etablering. Efterfrågan från befintliga kunder och potentiella kunder gör att verksamheten ser möjligheter i att utmana konkurrenter på en ny marknad. En marknad som utvecklats på grund av minskade barriärer i och med EU, är den svenska marknaden. Möbelbranschen i Sverige utmärks av ett fåtal stora aktörer som historiskt innehar majoriteten av marknadsandelarna. Men dessa marknadsandelar har blivit mindre med åren och ger plats för nya aktörer på marknaden.

Utveckling av medicintekniskt instrument för mätning av muskelstyrka

Detta examensarbete inom biomekanik var ett produktutvecklingsprojekt av ett medicintekniskt instrument för mätning av statisk muskelstyrka i lårmuskulaturen (quadriceps). Instrumentet utvecklades med utgångspunkt från instrumentet Stig Starke som blivit föråldrat och förfallet. Stig Starke nyttjas främst av sjukgymnaster på Sahlgrenska universitetssjukhuset med syfte att exempelvis utvärdera effekter av sjukgymnastisk behandling. Behovet av en ny version av instrumentet är stort både inom kliniskt arbete och inom forskning. En ny version av instrumentet skulle hjälpa sjukgymnaster och forskare till att kunna fortsätta mäta muskelstyrkan i quadriceps på ett snabbt och enkelt sätt.Syftet och målsättningen med detta examensarbete var att utveckla Stig Starke-instrumentet så att mätningar av maximal statisk styrka i lårmuskulaturen (quadriceps), i enheten Newton, kan göras på patienter inom sjukvård och rehabilitering.

Standardisering och anpassning - En studie av Volvos marknadsföring i Europa

Syfte: Huvudsyftet med uppsatsen är att redogöra för ett internationellt företags marknadsföringsstrategi på den europeiska marknaden, i det här fallet Volvos, sett ur ett Standardiserings- och anpassningsperspektiv. Metod: Vi har genomfört en litteraturstudie för att få en teoretisk grund för arbetet. Därefter utfördes en empirisk studie av Volvo med hjälp av intervjuer med anställda på företaget samt med nyckelpersoner på reklam- och mediabyråer. Vid analysen av Volvos marknadsföring har vi även använt oss av reklamfilmer och annat material från företaget. Resultatet från den empiriska studien sattes i relation till de aktuella teorierna.

Integrationsarkitektur och standardisering inom molntjänster

Företag använder sig av olika informationssystem, och allt oftare av molntjänster anpassade för enskilda affärsområden. Möjligheten att använda sig av olika leverantörer för olika moduler ställer högre krav på integration. Ett produktionssystem måste kunna kommunicera med företagets faktureringssystem. Bristande flexibilitet kan försvåra företags möjligheter att använda sig av den modul som är bäst lämpad till uppgiften. Dyr och komplicerad integration kan potentiellt göra det svårt att använda sig av olika leverantörer.

Anpassningar till standardisering inom Software Configuration Management : En fallstudie om standardisering inom mjukvarukonfigurationshantering

Change is inevitable when software is built and deployed. It?s not particularly problematic to manage change if there is just one system. But in a large global IT organization, with several systems and people who develop, problems may arise. If organizations don?t control change, change will control the organization.

Att lyckas i Förenade Arabemiraten : -En undersökande studie om standardisering och anpassning av marknadsföringsstrategier i mat- och dryckesbranschen.

Globaliseringen av vår värld har medfört att många företag idag verkar på flera marknader över hela världen. Vid inträde på en ny marknad i ett nytt land finns det flera saker företaget måste tänka på, en av sakerna är vilken marknadsföringsstrategi som skall användas. Företag kan antingen välja en standardiserad eller en anpassad marknadsföringsstrategi där Standardisering innebär att de använder samma strategi för samtliga marknader. Anpassad marknadsföringsstrategi innebär däremot att företaget tar hänsyn till de lokala omständigheterna och utformar sin strategi efter detta. Syftet med denna rapport är att klargöra vilka faktorer som spelar roll i valet av marknads-föringsstrategi när ett företag ska ta sig in på en ny marknad. Genom den teoretiska undersökningen fann vi ett antal faktorer som påverkar valet av mark-nadsföringsstrategi. Dessa faktorer är produkt, kultur, preferenser, socialt/etik, lagar/politik, fysisk miljö, demografi, teknologisk & ekonomisk utveckling. Resultatet av vår empiriska undersökning, som ägde rum i Dubai med tre företag inom mat- och dryckesbranschen, visade att ovanstående faktorer påverkade de undersökta företagen i deras val av strategi.

Implementeringen av K3 : En standardisering av redovisningens regelverk

Denna studie syftar till att undersöka implementeringen av det nya regelverket, K3 som en Standardisering av redovisningsreglerna, både internationellt och nationellt. K-projektet påbörjades år 2004, då BFN beslutade om att ändra inriktning på sin normgivning. BFN bestämde sig för att ta fram samlade, kompletta regelverk för olika kategorier av företag, K1-K4 för att ersätta tidigare spridd normgivning. Tanken med K-projektet var att alla regler och föreskrifter, som ett företag ska tillämpa vid upprättandet av sin årsredovisning, ska finnas samlade i en och samma vägledning för att underlätta för upprättare.Vi har valt att genomföra intervjuer vid insamling av data samt studerat remissinstansernas remissvar på BFNs ?Upprättande av årsredovisning (K3) - Utkast?.

Standardisering/anpassning som internationella marknadsföringsstrategier inom upplevelseindustrin

Titel: Standardisering/anpassning som internationella marknadsföringsstrategier inom upplevelseindustrinNivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomiFörfattare: Heiko Voeste och Olga GutmanHandledare: Akmal Hyder Datum: 2014 ? 05Syfte: Forskningen om upplevelseinriktade företags marknadsföringsstrategier anses vara otillräcklig, trots att denna industri tillhör den snabbt expanderande tjänstemarknaden. Vi valde därför att utföra denna forskning för att bidra till utvecklingen av teorin inom detta område.Syftet med den här studien har varit att ta reda på hur internationella företag inom upplevelseindustrin arbetar med marknadsföringsstrategier, med avseende på anpassning och Standardisering av marknadsföringsmixen.I vårt arbete har vi studerat:? hur upplevelseinriktade företag utformar sina internationella marknadsföringsstrategier;? olika faktorer som påverkar valet av strategier;? hur företag utformar marknadsföringsmixen för att skapa unika erbjudande för sina kunder.Metod: Vår empiriska undersökning baseras på kvalitativ forskning i form av flerfallstudier. Vi undersökte tre verksamheter som agerar inom upplevelseindustrin och har genomfört tio semi-strukturerade intervjuer inom dessa tre företag.Resultat & slutsats: Det vi kom fram till i denna studie var att de undersökta upplevelseinriktade företagen använder sig av både Standardiserings- och anpassningsstrategier.

Standardiserat arbetssätt : ett systematiskt angreppssätt för företag inom e-handel

I dagens konkurrensutsatta värld förväntas företag lansera produkter eller tjänster som upplevsvara bättre än konkurrenternas. Kvalitet kan innefatta så mycket mer än bara produkten.Kunden förväntar sig bland annat att få tjänsten i tid, till konkurrenskraftigt pris och få godservice efter köpet. Detta gäller speciellt e-handelsföretag då det finns sökmotorer såsomPricerunner och Prisjakt som hjälper konsumenter att hitta den billigaste varan.För att företag ska kunna bibehålla lönsamhet är det viktigt att ha låga kostnader och att få felgörs i processerna. Fel leder till ökade kostnader och missnöjda kunder. En vedertagenlösning är standardiserat arbetssätt.

Standardisering VS Anpassning och korrelationen till lönsamhet : En flerfallsstudie om hur anpassningsgraden av marknadsstrategier påverkar prestation

Syfte: Studien syftar till att undersöka förhållandet mellan Standardisering och anpassning. Detta genom att undersöka prestationen för olika marknadsstrategier beroende på anpassningsgrad samt omvärldsfaktorer.Problemformulering: Hur korrelerar anpassningsgraden för marknadsstrategier till prestation?Metod: Kvantitativ och kvalitativ metod har används i första hand för att angripa vår problemformulering. Valet av ansats är viktigt för att kunna avgöra lämplig analysmetod. Det finns sedan två sätt att mäta hur verkligheten ser ut och det är genom induktion och deduktion.

Användning av standards inom elektronisk handel i B2B-företag

Detta examensarbete behandlar ämnet Standardisering av affärsprocesser för elektronisk handel mellan företag (B2B). I ett par decennier har EDI varit den enda standarden för att elektroniskt överföra standardiserade dokument. EDI är en dyr och komplex teknologi, vilket har lett till att den används av främst större företag i samarbete med deras största leverantörer/kunder. Standarden XML kom år 1998, den lämpar sig även för mindre företag och är anpassad för Internet.Arbetets syfte har varit att studera vilka standards som används och varför, i vilka affärsprocesser de används, påverkan på affärsprocesserna, samt hur företagen ser på framtiden inom området. Undersökningen baseras på en enkätundersökning med åtta större företag i olika branscher.Resultatet visar att valet av standards oftast inte styrs av vilken teknologi företaget behöver utan de flesta företag ingår i ett nätverk av samarbetspartners som påverkar varandra.

1 Nästa sida ->